Експерти ППЛ почали моніторинг судових рішень, які стосуються оскарження відмов розпорядників публічної інформації надавати її у відповідь на запити. Дослідження здійснюється в межах проєкту «Доступ до публічної інформації під час війни» та має на меті узагальнити таку практику; виявити, якого виду інформацію розпорядники найчастіше не надають; обґрунтувати відмови. Тобто – виявити основні проблеми в сфері доступу та надати рекомендації до їх вирішення.
Про те, як просувається моніторинг і чи можемо вже говорити про певні тенденції, розповідає медіаюристка ППЛ, співавторка дослідження Ольга Вдовенко.
«Серед основних проблем, які ми вже побачили, – віднесення відкритої інформації до інформації з обмеженим доступом без застосування трискладового тесту, посилання на правовий режим воєнного стану, а також посилання на те, що розпорядник не володіє запитуваною інформацією. На цю проблематику в сфері доступу ми неодноразово звертали увагу у своїх попередніх дослідженнях і продовжуємо наголошувати на важливості дотримання вимог Закону «Про доступ до публічної інформації».
І все ж особливу увагу запитувачів юристи звертають на таке явище, як зловживання правом на доступ до публічної інформації.
«Під час аналізу судових рішень ми побачили неодноразове застереження розпорядників про те, що один і той самий запитувач направляє до одного розпорядника десятки, а то і сотні запитів. Згідно закону, розпорядник не може їх об’єднувати і має надати відповідь на кожен запит. Уявіть, коли запит направлений до селищної ради, де за доступ до публічної інформації відповідає одна особа. Чи буде така ситуація мати позитивний вплив на розгляд запитів? Скоріше за все ні. Більше того – може паралізувати роботу відповідного спеціаліста чи органу», – вважає експертка.
Про такі ситуації автори моніторингу дізнались не тільки із судових рішень. До юристів ППЛ за консультацією звертались представники територіальних громад, які отримували сотні запитів від однієї особи і шукали правомірної підстави, щоб відповісти на запити одним листом, або ж поради, як вплинути на таких запитувачів.
«Наша відповідь на сьогодні для розпорядників може бути лише у формі рекомендації надати відповіді на всі запити, а далі вести діалог із запитувачами, які «спамлять» субʼєктів владних повноважень однаковими запитами», – говорить Ольга Вдовенко.
Ми, в свою чергу, закликаємо вас не зловживати правом на доступ до публічної інформації та не направляти велику кількість однакових запитів. А якщо виникають проблеми із отриманням публічної інформації, звертатись до нас за безкоштовною допомогою.
«Доступ до правди»