Право на отримання соціального житла має чимало категорій громадян, які потребують соціального захисту. Однак дістаються омріяні квартири лише обраним – у порядку черговості, позачерговості та першочерговості. Прізвища та імена щасливців, адреси отриманих помешкань та підстави їх виділення завжди становили неабиякий інтерес для громадськості. Та чи не буде розголошення цих відомостей порушенням права на захист персональних даних? Ні, не буде, переконані експерти Центру політичних студій та аналітики та наводять свої аргументи у посібнику «Як забезпечити доступ до публічнӧ інформації̈: шпаргалка для розпорядників».
З одного боку, інформація про виділене соціальне житло, зокрема, адреса житла, ПІБ отримувача, підстави виділення, є персональними даними, тобто відомостями чи сукупністю відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.
Порядок доступу до персональних даних третіх осіб, відповідно до статті 16 закону «Про захист персональних даних», визначається умовами згоди суб'єкта персональних даних, наданої володільцю персональних даних на обробку цих даних, або відповідно до вимог закону. Порядок доступу третіх осіб до персональних даних, які перебувають у володінні розпорядника публічної інформації, визначається Законом України «Про доступ до публічної інформації».
Статтею 5 закону «Про захист персональних даних» встановлено, що не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про отримання у будь-якій формі фізичною особою бюджетних коштів, державного чи комунального майна, крім випадків, передбачених статтею 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Аналогічне положення міститься в статті 6 закону «Про доступ до публічної інформації», відповідно до якої не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.
Формування та порядок надання соціального житла регулюються Законом України «Про житловий фонд соціального призначення». Органи місцевого самоврядування відповідно до закону створюють за рахунок коштів місцевих бюджетів, інших джерел фінансування житловий фонд соціального призначення. Законом також визначено вичерпний перелік осіб, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення.
Згідно із статтею 16 Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» соціальний квартирний облік громадян, встановлення черговості, а також розподіл жилої площі здійснюються під громадським контролем відповідно до статті 17 цього закону з додержанням гласності. Списки громадян для отримання соціального житла в порядку загальної черги, першочергово або позачергово розміщуються окремо та підлягають оприлюдненню.
Враховуючи викладене, інформація про виділене соціальне житло (адреса житла, ПІБ отримувача, підстави виділення) не є конфіденційними персональними даними. Така інформація має бути надана у відповідь на запит на отримання публічної інформації.
Підготовлено за матеріалами посібника «Як забезпечити доступ до публічної̈ інформації̈: шпаргалка для розпорядників». З повним текстом видання можна ознайомитись за цим посиланням.
«Доступ до правди»