Апарат Верховної Ради відмовився розкривати дані про витрати бюджетних коштів на службові відрядження посадовців парламенту під час повномасштабної війни. Про це повідомила громадська ініціатива «Голка».
Активісти відзначають, що розпорядник до того ж не надав інформацію про витрачені з бюджету кошти на службові відрядження голови Апарату Вячеслава Штучного, спікера парламенту Руслана Стефанчука та їхніх заступників, голів комітетів Верховної Ради та керівників секретаріатів комітетів у період з 2022 по 2025 роки.
«Інформуємо, що документ, який містив би запитувану Вами інформацію в Апараті Верховної Ради не створювався та не знаходиться у його володінні, а може бути отриманий лише шляхом узагальнення та аналітичної обробки великої кількості даних… При цьому повідомляємо, що відомості щодо планування та організації заходів за участю посадових осіб Верховної Ради, забезпечення безпеки яких здійснюється відповідно до Закону України “Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб”, а також інформація щодо службових відряджень народних депутатів України під час дії особливого періоду віднесені до Переліку відомостей, що становлять службову інформацію у Верховній Раді України та Апараті Верховної Ради України тому не можуть бути надані відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 22 Закону України “Про доступ до публічної інформації”», – цитує «Голка» відповідь Апарату ВР.
За роз’ясненням ситуації активісти звернулися до експертів громадської організації «Платформа прав людини». Директорка з юридичних питань ППЛ Ольга Вдовенко пояснила, що відмова з боку Апарату Верховної Ради не відповідає вимогам Закону України «Про доступ до публічної інформації».
«Не може бути обмежено доступ до інформації про витрачання бюджетних коштів, а враховуючи, що запит стосувався відряджень посадових осіб Верховної Ради України, то тут, однозначно, ідеться про саме таку інформацію. Доступ до такої інформації може бути обмежено, виключно, із застосуванням “трискладового тесту”, який має бути відображений у тексті відмові, але цього немає», – цитує «Голка» пояснення медіаюристки. Вона також наголосила, що повідомлення про те, що запитувана активістами інформація «може бути отримана лише шляхом узагальнення та аналітичної обробки великої кількості даних» є перебільшенням.
«У наш час більшість систем документообігу є автоматизованими й дають змогу без надмірних зусиль створити запитувану інформацію. Якщо запит стосується інформації, яка міститься в кількох документах і може бути зібрана і надана без значних інтелектуальних зусиль (наприклад, без проведення додаткового змістовного аналізу), то така інформація відповідає критеріям "відображеності та задокументованості" і є публічною.
Окрім цього, перебування особи на посаді, пов’язаній зі здійсненням функцій держави передбачає не тільки гарантії захисту прав цієї особи, а й додаткові правові обтяження. Публічний характер як самих органів-суб’єктів владних повноважень, так і їхні посадових осіб вимагає оприлюднення певної інформації для формування громадської думки про довіру до влади та підтримку її авторитету у суспільстві й така інформація, зокрема, може міститися в наказах про відпустку чи відрядження», – додає Ольга Вдовенко, передає першоджерело.
«Доступ до правди»



