Журналісти волинського видання «Сила правди» запитали Волинську митницю про те, які авто імпортували в Україну в період «нульового розмитнення». Отримали кілька відмов, однак зрештою, майже через півроку боротьби, вибороли своє право на інформацію.
«Наприкінці червня я звернувся до Волинської митниці із запитом стосовно того, щоб отримати знеособлений перелік транспортних засобів, які імпортовані в Україну через пункти пропуску в межах Волинської митниці, та розмитнені у нашій області. Тобто марки, моделі, роки випусків, об'єми і типи двигунів імпортованих авто. Свідомо попросив знеособлені дані, адже поширення персональних даних прямо заборонено законом. Я це зробив для того, щоб побачити і проаналізувати, як вплинуло впроваджене у квітні так зване «нульове розмитнення» автомобілів на вподобання українців і волинян на транспортні засоби. Те, що ця інформація має бути публічною, свідчить зокрема і те, що досі в Україні була доступною знеособлена інформація про всі зареєстровані автівки, яку публікує МВС. Власне кажучи, я просив фактично ті ж дані, які потім так чи інакше потраплять у базу МВС», -каже Юрій Горбач, головний редактор Центру журналістських розслідувань «Сила правди» .
Журналіст наголошує, що на початку липня начальник Волинської митниці самостійно також частково озвучив деякі статистичні дані стосовно так званого «нульового розмитнення».
Однак, Волинська митниця одразу ж відмовилась відповідати на запит. Аргументів навели два. Перший полягав у тому, що «…у розпорядженні Волинської митниці чи інших суб’єктів владних повноважень не створювались і не можуть бути створеними «знеособлені переліки транспортних засобів з інформацією про марку, модель транспортного засобу, рік виготовлення, об’єм двигуна, тип двигуна, датою імпорту», про які ви просите, оскільки така інформація, по суті, не є публічною». Другий аргумент розпорядника – начебто це інформація з обмеженим доступом, бо стосується товарів комерційного призначення.
Юрій Горбач не погодився з відмовою і звернувся до ГО «Платформа прав людини», де йому допомогли підготувати скаргу до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини.
«У Офісі Омбудсмана, на жаль, тоді нічого іншого не змогли, окрім як попросити Волинську митницю надати додаткову відповідь з обґрунтуванням обмеження інформації. Так з'явилася версія про те, що ці дані не можна надавати, адже серед десятків тисяч імпортованих авто є й ті, які завезені в статусі гуманітарної допомоги Збройним силам, а тому теоретично їх якось можна вирахувати і це нібито якось може вплинути на обороноздатність», - розповідає Юрій Горбач.
Журналісти разом з юристами «Платформи прав людини» вирішили відстоювати право на інформацію у суді. Наприкінці жовтня підготували та подали позов до суду.
Юрій розповідає, що за кілька днів до цього «Платформа прав людини» організувала захід, серед учасників якого були і представники команди новопризначеного Уповноваженого з прав людини. Там обговорили цю ситуацію.
“Однозначно ця інформація має суспільний інтерес. Саме тому ми відкрили провадження у цій справі і працюємо над нею зараз. Ведемо активне листування із Волинською митницею і намагаємось поновити право заявника на відповідь. Ми маємо обмежену кількість інструментів впливу на заявника, однак намагаємось все ж вплинути і ними, аби журналісти отримали цю інформацію”, - сказала Юлія Деркаченко, представниця Уповноваженого з інформаційних прав.
Але результат таки отримали.
«Не знаю, чи це обговорення вплинуло на хід моєї історії, але на початку листопада від Волинської митниці я отримав вже третю відповідь на мій запит. Цього разу там більш відповідально підійшли до питання і все-таки надали частину інформації – перелік імпортованих авто, за винятком ТЗ, які в'їхали у статусі гуманітарної допомоги для ЗСУ. Цього разу такі обмеження належним чином пояснили і обґрунтували. Таким чином, завдяки допомозі ГО «Платформа прав людини» мені вдалося добитися від Волинської митниці необхідну інформацію, результати опрацювання якої незабаром побачать наші читачі», - констатує Юрій Горбач.
«Доступ до правди»