Чи обмежено законодавством право на доступ до публічної інформації під час дії режиму воєнного стану?

30 Січня 2023 00:00

Ситуацію щодо того як законодавчо обмежує режим воєнного стану право на достпу дослідила експертка з питань доступу до публічної інформації Тетяна Олексіюк у аналітичному звіті «Доступ до публічної інформації та виклики для судової влади в умовах війни».

Наводимо аналітичний розбір від Тетяни Олексіюк нижче:

Жодних нових обмежень, пов’язаних із дією правового режиму воєнного стану, чи змін щодо регулювання відносин щодо надання інформації на запити законодавство не містить.

У п. 3 Президента «Про введення воєнного стану в Україні» зазначено, що «у зв'язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Тобто таке обмеження права на інформацію могло б запроваджуватись Законом «Про правовий режим воєнного стану» або іншими законодавчими актами. Втім, серед зазначеного у ст. 8 цього Закону переліку заходів правового режиму воєнного стану немає тих, які б стосувались розгляду запитів чи надання інформації на них. Водночас окремими законами певні категорії інформації, яка раніше була відкритою, можуть віднести до обмеженої у доступі. Наприклад, ч. 4 ст. 5 Закону «Про основи національного спротиву» встановлює, що «інформація про форми, методи і засоби виконання завдань руху опору, про взаємодію Сил спеціальних операцій Збройних Сил України з іншими силами і засобами руху опору належить до таємної інформації та підлягає віднесенню у встановленому законом порядку до державної таємниці».

Водночас запроваджені деякі обмеження доступу до публічної інформації, що стосуються лише обов’язку розпорядників оприлюднювати інформацію. У ч. 10 ст. 9 Закону «Про правовий режим воєнного стану» зазначено (з посиланням на інші закони), що у період дії воєнного стану органи місцевого самоврядування, військово-цивільні адміністрації та інші можуть не оприлюднювати/оприлюднювати з порушенням строку:

·        перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;

·        проєкти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками;

·        інформацію, яку розпорядники повинні оприлюднювати згідно з Законом «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Законом «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».

Та це не означає, що доступ до такої інформації обмежено. Заходи стосуються лише оприлюднення інформації на сайті.

Дотичними до теми забезпечення доступу до публічної інформації є заборони на розголошення окремих категорій інформації, які на період дії правового режиму воєнного стану та з метою запобігання витоків інформації до противника, було встановлено підзаконними актами. Наприклад, наказом головнокомандувача Збройних сил України затверджено Перелік інформації, розголошення якої може призвести до обізнаності противника про дії Збройних Сил України, інших складових сил оборони, негативно вплинути на хід виконання завдань за призначенням під час дії правового режиму воєнного стану (Наказ No 73 «Про організацію взаємодії між 3бройними силами України, іншими складовими сил оборони та представниками ЗМІ на час дії правового режиму воєнного стану» від 03.03.2022 року, зі змінами від 03.10.2022 року). Інформацію з цього Переліку (наприклад, про відкладені або скасовані операції) заборонено розголошувати ЗМІ. Дія цього наказу поширюється саме на відносини щодо надання інформації ЗМІ, зокрема, під час інтерв’ю, а не щодо розгляду запитів.

Також законодавець надав можливість багатьом органам влади та підприємствам прикривати доступ до своїх ресурсів, сайтів та сервісів. Зокрема, у пп. 4 п. 1 постанови КМУ No 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» від 12.03.2022 року відповідним суб’єктам надається дискреція зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів.

Втім, слід пам’ятати, що ці акти не регулюють правовідносини щодо надання публічної інформації запитувачам. Така інформація обмежена у доступі не наказом головнокомандувача чи постановою КМУ, а шляхом віднесення її до службової чи таємної у визначений законодавством спосіб. І розглядаючи запит щодо неї, розпорядники повинні застосовувати «трискладовий тест».

 

«Доступ до правди»