Державні підприємства існують за кошти платників податків і часто не вважають себе розпорядниками публічної інформації, а дані про свої заробітки – публічною інформацією.
Але якщо вони працюють у збиток – отже, менше у структурі коштів від господарської діяльності, а більше бюджетних, тобто наших з вами.
Крім того, якщо підприємство регулярно працює у збиток або з мінімальними прибутками, то є питання щодо рентабельності його діяльності і ефективності менеджменту. Простіше кажучи, може, ним управляють не ті люди?
На додачу до цього, фінансова звітність демонструє, наскільки ефективно втілена в життя і працює реформа корпоративного управління відповідно до Керівних принципів організації економічного співробітництва та розвитку – ОЕСР.
Аналітики видання Марлін надіслали запити до 15 великих державних компаній, які уряд обрав для реалізації цієї реформи. Запитували про фінансову звітність за перше півріччя 2021 року. 14 з них відповіли. З них прибутковим є лише Укргідроенерго з позитивним балансом у 6,2 млрд гривень. Решта – збиткові, причому «лідирує» Укрзалізниця з 1,4 млрд збитку.
Читайте також: Фінансова звітність «Укрзалізниці» становить суспільний інтерес – Омбудсман
Нафтогаз спершу відмовився надавати звіт на запит, бо, на думку юристів держкомпанії, «такий документ не містить інформації, що становить суспільний інтерес». Також Нафтогаз не надав такий звіт в уряд, як того вимагає чинне законодавство.
«Такий документ не містить інформації, що становить суспільний інтерес (є суспільно необхідною). Натомість, запитуваний вами звіт про виконання фінансового плану за 1 півріччя 2021 року містить відомості її власної господарської діяльності, що не суперечить законодавству», – зазначили у відповіді на запит в Нафтогазі.
У Нафтогазі спершу пояснили, що публікують фінансову звітність відповідно до вимог Господарського кодексу на власному сайті. Останній звіт був датований 2020 роком.
Потім в коментарі «Економічній правді» сказали, що запитували «не те»: мовляв, мова йде не про фінзвітність, а про звіт про виконання фінансового плану.
«Існує три документи – фінансовий план, консолідована фінансова звітність та звіт про виконання фінансового плану. Запит стосувався звіту про виконання фінансового плану. Нафтогаз складає та надає звіт про виконання фінансового плану в строки, установлені для подання фінансової звітності, згідно вимог Порядку складання, затвердження та контролю фінансового плану субєкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Мінекономіки від 02 березня 2015 року №205. Безпосередньо фінзвіти по МСФЗ публічні, наприклад, сьогодні буде презентація», – зазначив Максим Білявський, директор з інтегрованих комунікацій «Нафтогазу» .
«Я не знаю, що саме вчили в топових західних університетах топ-менеджери газового гіганту. Проте можу запевнити, що це загальноприйнята світова практика державних компаній звітувати суспільству про свої господарські успіхи та «успіхи». Наголошую, не приватних, а саме державних, які були створені ресурсами суспільства», – каже Гліб Канєвський, керівник проєкту «Марлін».
Однак зрештою публічний резонанс зробив свою справу і «Нафтогаз» таки опублікував фінансовий звіт за перше півріччя через два дні після винесення інформації про ігнорування запиту в публічну площину.
А це свідчить про те, що суспільство має постійно нагадувати розпорядникам: інформація про державні кошти і державне майно є публічною.
«Доступ до правди»