Чи є конфіденційною інформація про списки працівників комунального підприємства, їх освіта та заробітня плата? І чи зобов'язані розпорядники надавати завірені копії документів щодо цих аспектів, якщо наполягає запитувач? Про це під час онлайн-зустрічі, організованої ГО «Платформа прав людини», розповідав адвокат та медіаюрист Євген Воробйов.
Один із учасників онлайн-зустрічі з юристами поцікавився, чи можна отримати у відповідь на запит дані про освіту та зарплату працівників комунального підприємства. І, очевидно, маючи певний негативний досвід спілкування з розпорядниками, або просто маючи критичне ставлення до правдивості влади, уточнив, чи можна вимагати, аби ці документи надавали офіційно завіреними ( з печатками і підписами).
Євген Воробйов підтверджує: така інформація є публічною і має бути надана розпорядником на запит. Оскільки комунальне підприємство існує, зокрема, на кошти платників податків, то має і бути готовим розповідати про свою діяльність і оплату праці працівників.
Це визначає, зокрема, ч.5 ст. 6 ЗУ «Про доступ до публічної інформації»: не може бути обмежено доступ до інформації про володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.
Але це щодо заробітних плат.
Щодо освіти апелювати варто до інших документів – до судової практики Верховного Суду.
У постанові Пленуму ВАСУ від 29.09.2016 № 10, де в п. 5.8 зазначено «посади, пов'язаної з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, встановлені кваліфікаційні чи інші обов'язкові для займання цієї посади вимоги, такі як освіта, досвід роботи, знання іноземної мови, відсутність судимості тощо, така інформація не є конфіденційною».
Тож, підкреслює юрист, дані про освіту теж можуть бути надані у відповідь на запит, підстав для відмови немає.
А от з вимогою щодо завірення копій документів є нюанс. Адже Закон України «Про доступ до публічної інформації» не вимагає від розпорядника інформації завіряти належним чином копії документів, що надаються у відповідь на інформаційний запит.
Пунктом 6 частини першої статті 14 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що розпорядники інформації зобов'язані, зокрема, надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об’єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
«Отже, виходячи з положень Закону України «Про доступ до публічної інформації», діє презумпція достовірності інформації, що надається розпорядником у відповідь на запит. При цьому, за надання недостовірної інформації розпорядники інформації несуть відповідальність, передбачену частиною другою статті 2123 Кодексу України про адміністративні правопорушення (це позиція Уповноваженого ВРУ з прав людини). Тому запитувач не може вимагати завірених копій документів у розпорядника, а радше має вірити у його чесність та достовірність наданих даних», - каже Євген Воробйов.
«Доступ до правди»
Публікація створена в межах проєкту «Свобода слова під час війни у питаннях і відповідях» за підтримки Freedom House Ukraine. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Freedom House Ukraine