41Магістратура
Доброго дня!
1. Верховна Рада України (ВРУ)
2. Голові Верховної Ради України п. Р. Стефанчуку
вул. М. Грушевського, 5 Факс: (044) 255-23-75, 01008, м.Київ-8, ел. пошта: [email address] (ел. адреса для звернень громадян офіційно ніде не оприлюднена і приховується від народу України)
3. Кабінет Міністрів України (КМУ)
4. Прем’єр-міністру України п. Д. Шмигалю
вул. М. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008,ел.пошта: [email address] (ел. адреса для звернень громадян офіційно ніде не оприлюднена і приховується від народу України)
5. Міністерство освіти і науки (МОН)
6. Міністру освіти і науки п. С. Шкарлету
пр. Перемоги, 10, 01135, м. Київ, ел.пошта: [email address], [email address]
7. Міністерство соціальної політики (МСП)
8. Міністру соціальної політики п. О. Жолнович
вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01601, [email address], [email address]
9. Хмельницький національний університет
10. Ректору Хмельницького національного університету п. Матюх С.А.
11. Приймальна комісія Хмельницького національного університету
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016, [email address], [email address]
звертаються: 1. Щербата Анастасія Віталіївна, людина з інвалідністю з дитинства 2 групи, довідка Вінницької міської МСЕК №1 Серія 12ААБ №696553 від 27.10.20
2. Щербата Наталя Михайлівна, людина з інвалідністю 2 групи, пенсійне посвідчення АА №427988, видане 15.04.02 УСЗН в Замостянському р-ні м. Вінниці, посвідчення водія ВХК 454298, видане 19.08.22 ТСЦ 546
21005, м. Вінниця, житло (квартира)
Просимо підтвердити отримання цього електронного листа за призначенням відповідно до приписів ст.7 Розділу ІІІ «Порядку роботи з електронними документами у діловодстві та їх підготовки до передавання на архівне зберігання», затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 11.11.2014 №1886/5.
Цей письмовий електронний лист підписаний кожною з нас електронним (цифровим) підписом відповідно до приписів закону шляхом додавання до електронних даних, що складають текст листа, даних (інформації) в текстовій електронній формі, – а саме власноручного підпису у вигляді власного прізвища та ініціалів друкованими літерами такого вигляду відповідно: «А.В. Щербата, Н.М. Щербата».
І. ФАКТИ
1. Я, Щербата А.В., в ц.р. склала з позитивним результатом вступні іспити для вступу до Хмельницького національного університету на здобуття ступеня магістра психології на денній формі навчання на основі диплому бакалавра.
2. Я є людиною з інвалідністю з дитинства 2 групи (з 2014 року). Моя мати і законна представниця Щербата Н.М. є одинокою матір’ю-людиною з інвалідністю 2 групи. Ми обоє також є малозабезпеченою родиною, а відтак, малозабезпеченими особами, оскільки мені вже понад три роки з вини чиновників органів соціального захисту не виплачується по інвалідності ні пенсія, ні соціальна допомога, ні будь-яка інша державна виплата; пенсія моєї матері складає 5 430,12 грн./міс., в середньому на особу припадає 2 715,06 грн./міс. Інших доходів ми не маємо. Разом з тим, за даними Міністерства соціальної політики України (https://www.msp.gov.ua/news/12286.html), прожитковий мінімум на одну особу ще в січні 2022 року (останній оприлюднений) склав в Україні 5 343,57 грн. на кожну особу. Це означає, що наш сімейний дохід сягає менше 50% конституційного прожиткового мінімуму на людину.
3. Відповідно до ст.22 закону України «ПРО ОСНОВИ СОЦІАЛЬНОЇ ЗАХИЩЕНОСТІ ІНВАЛІДІВ В УКРАЇНІ» від 21.03.91 №875-XII http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12, який є спеціальним законом щодо загального закону України «Про вищу освіту», в редакції закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо соціального захисту інвалідів» від 03.05.2007 року №1000-V https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1000...
«У разі складення вступних іспитів (вступних випробувань) з позитивним результатом до вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації зараховуються поза конкурсом діти-інваліди та інваліди першої і другої груп, яким не протипоказане навчання за обраною спеціальністю…
За інших рівних умов переважне право на зарахування до вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладів мають інваліди та діти з малозабезпечених сімей, у яких:
…одинока матір з числа інвалідів…
Під час навчання зазначеним категоріям громадян стипендія та пенсія (державна соціальна допомога інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам) виплачуються в повному розмірі».
3.1. Це означає, що ще в 2007 році закон застосував до вказаних осіб позитивну дискримінацію та встановив для них розумне пристосування в доступі до освіти у вигляді спеціальних умов їх зарахування на навчання до вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації.
3.2. Я підпадаю під вказану законом спеціальну категорію осіб зразу за двома ознаками: я є а) людиною з інвалідністю 2 групи та одночасно б) інвалідом з малозабезпеченої сім’ї, у якого одинока мати, і вона має інвалідність.
4. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 19.12.2017 №2249-VIII https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2249... статтю 22 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" законодавець виклав в такій редакції:
"Стаття 22. Для реалізації права на вищу освіту та професійно-технічну освіту особами з інвалідністю вищі навчальні заклади та професійно-технічні заклади створюють їм необхідні умови для здобуття відповідної освіти.
Прийом на навчання до вищих навчальних закладів осіб з інвалідністю проводиться на конкурсній основі відповідно до умов прийому на навчання до вищих навчальних закладів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти і науки.
Спеціальні умови для здобуття вищої освіти за державним замовленням і за рахунок цільових пільгових державних кредитів надаються:
особам з інвалідністю, які не спроможні відвідувати навчальний заклад (за рекомендацією органів охорони здоров’я та соціального захисту населення);
особам, у яких є захворювання, зазначені у Переліку захворювань та патологічних станів, що можуть бути перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання;
особам з інвалідністю I, II групи і дітям з інвалідністю віком до 18 років, яким не протипоказане навчання за обраною спеціальністю.
Прийом до професійно-технічного навчального закладу проводиться шляхом конкурсного відбору вступників на навчання.
У разі складення вступних іспитів з позитивним результатом до професійно-технічних навчальних закладів поза конкурсом зараховуються діти з інвалідністю та особи з інвалідністю, яким не протипоказане навчання за обраною спеціальністю.
За інших рівних умов переважне право на зарахування до професійно-технічних навчальних закладів мають особи з інвалідністю та діти з малозабезпечених сімей, у яких:
обидва батьки є особами з інвалідністю;
один з батьків є особою з інвалідністю, а інший помер;
одинока матір є особою з інвалідністю;
батько є особою з інвалідністю та виховує дитину без матері.
Під час навчання зазначеним категоріям громадян стипендія (у разі призначення) та пенсія (державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю) виплачуються у повному розмірі".
4.1. Законопроект, який ліг в основу вказаного закону, розроблений та поданий до ВРУ урядом, тобто, за особистої участі міністрів МОН та МСП як членів КМУ.
4.2. Обґрунтування потреби в прийнятті законопроекту полягало в усуненні позаконкурсного прийняття на навчання як дискримінаційного, такого, що порушує приписи Конституції України, зокрема, її ст.24. Водночас, закон усунув позаконкурсне прийняття на навчання лише для здобуття вищої освіти, а до прийняття на навчання до професійно-технічних навчальних закладів застосував позаконкурсне прийняття, назване дискримінаційним. Крім того, за іншими приписами національного права певні категорії осіб приймаються на навчання взагалі без іспитів за співбесідою чи за квотами, що так само є позаконкурсним прийняттям. Так є і сьогодні.
4.3. Це означає, що закон не лише не усунув стверджувану дискримінацію, а навпаки, дискримінував інвалідів і мене зокрема в доступі до вищої освіти в порівнянні з учнями ПТУ. Так само я дискримінована порівняно з інвалідами війни, постраждалими від Чорнобильської катастрофи тощо, які мають право на позаконкурсне прийняття на навчання для здобуття вищої освіти за співбесідою чи за квотою. (За світовою демократичною практикою, такі особи мають отримувати не пільги, а достойне матеріальне забезпечення, що дозволяє їм сплатити, зокрема, і за навчання. Перші паростки такого підходу ми спостерігаємо в даний час, коли воїнам, що захищають батьківщину у війні з росією, держава призначила зарплату в 100 000 грн., що відповідає біля 20 фактичних та біля 50 бюджетних прожиткових мінімумів).
5. Крім того, законодавець не лише звузив обсяг існуючих прав інвалідів, а повністю побавив їх, включно і мене, наданого законом, в якості антидискримінаційного розумного пристосування, спеціального доступу до освіти.
5.1. Однак, відповідно до статті 22.3 Конституції України https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к..., «При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод».
5.2. Це означає, що в Україні не лише не виконується, а навіть не приймається закон, що звужує наявний обсяг прав людини, а прийнятий такий закон є антиконституційним з моменту ухвалення і не підлягає виконанню. Натомість, застосовується закон, що був погіршений. Це підтверджується релевантними приписами вищих судових інституцій України та судовою практикою.
6. Також, цільові пільгові державні кредити для отримання вищої освіти, передбачені ст.22 чинного закону України «ПРО ОСНОВИ СОЦІАЛЬНОЇ ЗАХИЩЕНОСТІ ІНВАЛІДІВ В УКРАЇНІ» від 21.03.91 №875-XII http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12, таким інвалідам, як я, теж не надаються: МОН, всупереч закону, в своїх відомчих вказівках взагалі викинуло право таких інвалідів, як я, на спеціальні умови для здобуття вищої освіти за державним замовленням і за рахунок цільових пільгових державних кредитів.
7. І ще не все. Соціальна стипендія в Україні, виявляється, виплачується не усім студентам-інвалідам, а лише тим, хто навчається за державним замовленням. Іще одна дискримінація за ознакою інвалідності.
8. На додаток, МОН створило «Перелік пільгових категорій та документів до них», в якому передбачило право на отримання пільг на підставі ДВОХ документів (не одного з двох!): 1) довідки МСЕК та 2) посвідчення по інвалідності. І хоча посвідчень по інвалідності, зокрема, ПРОСТО інваліда, дитини-інваліда, інваліда з дитинства не існує в природі, оскільки МСП всупереч закону не хоче таких бланків затверджувати і видавати, а зекономлені гроші забирає собі на премії, МОН вимагає надання цих ДВОХ документів – інакше жодної пільги, включно і переведення студента-контрактника на вільні та додаткові бюджетні місця, не отримаєш!
8.1. При цьому жодний закон не надає нікому, включно МОН, права вимагати у людини більше одного документу на підтвердження будь-якого її статусу. Відповідно до ст.182 Кримінального кодексу України, незаконне збирання, зберігання, використання, знищення, поширення конфіденційної інформації про особу або незаконна зміна такої інформації, караються штрафом від п'ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років. Ті самі дії, вчинені повторно, або якщо вони заподіяли істотну шкоду охоронюваним законом правам, свободам та інтересам особи, караються арештом на строк від трьох до шести місяців або обмеженням волі на строк від трьох до п'яти років, або позбавленням волі на той самий строк. Істотною шкодою, якщо вона полягає у заподіянні матеріальних збитків, вважається така шкода, яка в сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
8.2. Це означає, що такі вимоги МОН порушують права людини і мої зокрема в галузі обробки персональних даних і є кримінально караними.
9. Відповідно до ст.161 Кримінального кодексу України, пряме чи непряме обмеження прав громадян за ознаками інвалідності є кримінальним злочином і, вчинене службовою особою, карається штрафом від п'ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від двох до п'яти років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого; вчинене організованою групою осіб або спричинило тяжкі наслідки, карається позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років. Очевидно, що вказаний злочин вчинений і продовжує вчинятися щодо мене і багатьох інших інвалідів.
10. Це означає, що з 2017 року, потягом П’ЯТИ років, в Україні узаконена множинна дискримінація людей з інвалідністю в доступі до вищої освіти. Ця множинна дискримінація вчинена і продовжує вчинятися чиновниками з МОН, МСП, КМУ та ВРУ, причетними до ухвалення та виконання релевантних антиконституційних правових актів, а також до бездіяльності з їх скасування.
11. В сукупності це означає, що станом на сьогодні за Конституцією України та прийнятими на її підставі законами України я як людина з інвалідністю з дитинства 2 групи маю право на зарахування на навчання за державним замовленням за денною формою навчання та за рахунок пільгового державного кредитування, з виплатою соціальної стипендії, однак, цього не зроблено, я позбавлена усіх цих моїх прав антиконституційними законами та іншими приписами права, тобто, злочином.
11.1. Більше того, я не можу навіть бути переведеною з контракту на вільні бюджетні місця з причини злочинних дій чиновників з МОН, які нормативно та на практиці вимагають подання мною неіснуючого посвідчення по інвалідності людини з інвалідністю з дитинства! На додаток до поданої довідки МСЕК!
ІІ. ВИМОГИ
З огляду на викладені факти та право ПРОШУ:
12. Верховну Раду України – поновити мої порушені права, а саме:
12.1. Негайно зупинити дію антиконституційних, включно дискримінаційних, законів щодо інвалідів, включно наведених в цьому листі.
12.2. Негайно скасувати усі антиконституційні приписи законів щодо інвалідів, включно наведені в цьому листі.
12.3. Негайно поновити дію протиправно скасованих приписів права щодо людей з інвалідністю, включно наведених в цьому листі.
13. Кабінет Міністрів України – поновити мої порушені права, а саме:
13.1. Негайно подати до Верховної Ради України усі релевантні законопроекти щодо скасування усіх антиконституційних, включно дискримінаційних, законів щодо інвалідів, включно наведених в цьому листі.
13.2. Негайно подати до Верховної Ради України усі релевантні законопроекти щодо поновлення дії протиправно скасованих приписів права щодо людей з інвалідністю, включно наведених в цьому листі.
13.3. Виділити, на виконання приписів права, необхідні бюджетні кошти МОН для надання цільових пільгових державних кредитів для отримання вищої освіти, зокрема, і мені.
14. Міністерство освіти та науки– поновити мої порушені права, а саме:
14.1. Негайно зупинити дію усіх антиконституційних та/чи протиправних, включно дискримінаційних, відомчих документів щодо інвалідів, включно наведених в цьому листі.
14.2. Негайно скасувати усі приписи усіх антиконституційних та/чи протиправних, включно дискримінаційних, відомчих документів щодо інвалідів, включно наведених в цьому листі.
14.3. Негайно поновити права людей з інвалідністю, наведені в цьому листі, включно мої.
14.4. Негайно припинити протиправну практику вимагання ДВОХ документів від людини з інвалідністю з дитинства на підтвердження її статусу та внести відповідні виправлення в релевантні нормативи та вказівки.
14.5. Забезпечити моє зарахування на навчання у ХНУ за державним або регіональним замовленням за денною формою навчання для здобуття ступеню магістра психології за поданою мною заявою.
14.6. Виділити Хмельницькому національному університету додаткове бюджетне місце для отримання вищої освіти за фахом 053 Психологія в магістратурі з метою переведення мене з контракту на це місце, на відповідне звернення ХНУ про це.
14.7. Виділити Хмельницькому національному університету, на виконання приписів права, необхідні бюджетні кошти для надання цільових пільгових державних кредитів для отримання вищої освіти, зокрема, і мені.
15. Міністерство соціальної політики – поновити мої порушені права, а саме:
15.1. Негайно, на виконання приписів права, затвердити, роздрукувати та вручити мені посвідчення особи з інвалідністю дитинства 2 групи, яке мені ніколи не вручалось, але яке у мене вимагає МОН.
15.2. Забезпечити нормативно та фінансово, на виконання приписів права, виплату соціальної стипендії УСІМ студентам-інвалідам денної форми навчання, включно контрактникам, включно мені, а не лише прийнятим на навчання за державним або регіональним замовленням, як є зараз.
16. Хмельницький Національний університет – поновити мої порушені права, а саме:
16.1. Зарахувати мене на навчання за державним або регіональним замовленням за денною формою навчання для здобуття ступеню магістра психології за поданою мною заявою.
16.2. У випадку неможливості виконання вище викладених вимог із ЗАКОННИХ ПІДСТАВ прошу перевести мене додаткове бюджетне місце при виділенні його МОН. Копію надісланого до МОН клопотання ПОВТОРНО прошу надіслати мені.
16.3. У випадку неможливості виконання вище викладених вимог із ЗАКОННИХ ПІДСТАВ прошу виділити мені цільовий пільговий державний кредит для отримання вищої освіти.
16.4. Призначити та виплачувати мені як людині з інвалідністю соціальну стипендію.
16.5. Надати та забезпечити мені усі інші передбачені приписами права спеціальні умови для здобуття вищої освіти.
17. Кожного адресата цього листа – поновити мої порушені права, а саме:
17.1. Провести службові розслідування наведених тут фактів протиправної діяльності щодо мене.
17.2. Встановити та притягнути до встановленої законом відповідальності усіх відповідальних за них посадових осіб та повідомити мені їх прізвища, імена та по-батькові, займані посади та місця проживання для подання правових вимог.
17.3. Подати матеріали службових розслідувань відповідним правоохоронним органам для перевірки наявності в наведених фактах ознак кримінальних правопорушень та притягнення винних до кримінальної відповідальності.
17.4. Надати мені інформацію, необхідну для реалізації моїх прав людини, публічну інформацію, мої персональні дані, а саме:
17.4.1. Копії матеріалів службових розслідувань.
17.4.2. Копії рішень про притягнення до відповідальності винних посадових осіб.
17.4.3. Прізвища, імена та по-батькові посадових осіб, відповідальних за вказані тут вчинені щодо мене протиправні дії, та їх місця проживання, необхідні мені для подачі правових вимог.
17.4.4. Рішення та письмові відповіді про розгляд та вирішення цього листа надати мені та оприлюднити на офіційних сайтах як акти індивідуальної дії щодо мене.
17.4.5. Якщо цей лист пересилатиметься іншим адресатам, прошу надати мені листи про пересилання та докази вручення таких пересилань належним отримувачам, а також усі їх адреси.
17.4.6. Вхідний реєстраційний номер та дати вхідної реєстрації цього листа.
17.4.7. Належно засвідчену факсимільну копію (фотокопію оригіналу) цього листа, з реквізитами його вхідної реєстрації, в пдф-форматі.
Відповідь та запитану інформацію в оригіналах чи в цифрових (електронних) факсимільних копіях (фотокопіях з оригіналів) – сканованих копіях документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), належно засвідчених відповідно до приписів пункту 5.27 ДСТУ 4163-2020, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 01.07.2020 №144, прошу надати мені на електронну адресу, з якої отриманий цей лист. Я не даю згоди на використання будь-яких інших моїх контактних даних для мети комунікації за цим листом.
16.10.22.
Підпис: А.В. Щербата
Підпис: Н.М. Щербата (мати)
З повагою,
Щербата Анастасія Віталіївна
Щербата Наталя Михайлівна
На Ваш лист від 16.10.2022 року повідомляємо таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи
державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи
зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України.
Частина перша статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації»
визначає, що публічна інформація – це відображена та задокументована
будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана
або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх
обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у
володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної
інформації, визначених цим Законом.
Відповідно до положень пункту 1 постанови Пленуму Вищого адміністративного
суду України від 29 вересня 2016 року № 10 «Про практику застосування
адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації»
(далі – постанова Пленуму) визначальним для публічної інформації є те, що
вона заздалегідь зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях та
знаходилась у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників
публічної інформації. Не є інформаційним запитом звернення, для відповіді
на яке необхідно створити інформацію, крім випадків, коли розпорядник
інформації не володіє запитуваною інформацією, але зобов’язаний нею
володіти.
Окрім того, звертаємо Вашу увагу, що відповідно до частини другої статті 2
Закону України «Про доступ до публічної інформації» цей Закон не
поширюється на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються
спеціальним законом, Законом України «Про звернення громадян».
Відповідно до абзацу другого пункту 3.4. постанови Пленуму повідомляємо,
що Ваш лист буде розглянуто Міністерством освіти і науки України як
звернення громадянина відповідно до вимог Закону України «Про звернення
громадян».
Відділ планування, зв’язків з громадськістю та доступу до публічної
інформації
директорату європейської інтеграції, бюджетування та узгодження політик