Про підстави внесення буквених позначень галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти
-
Від: Дацко Олеся
До: Кабінет Міністрів України -
Доброго дня!
8 серпня 2023 року Міністерство освіти і науки України було оприлюднене повідомлення про проведення громадського обговорення, в межах якого було запропоновано внести буквенні позначення галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти, у той час, коли МСКО чітко визначає вимогу винятково цифрового позначення галузей.
Постановою КМУ від 30 серпня 2024 р. № 1021 "Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти" затверджене буквенне позначення галузей знань в Україні, хоча таке позначення прямо суперечить МСКО.
З оприлюднених КМУ, МОН документів не зрозуміло ні правових підстав, ні соціально-економічного обґрунтування, ні критеріїв гармонізації такими буквенними позначеннями переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти з МСКО.
Втім такі зміни мали бути ініційовані у визначеному законодавством порядку:
мав бути суб'єкт звернення - який звернувся до відповідного суб'єкта владних повноважень з ініціативою та обґрунтуваннями таких змін.
Втім з оприлюднених даних особа, яка звернулася з пропозиціє буквенний позначень галузей та обґрунтуваннями щодо доцільності таких змін - невідомі.
Однак народ України має знати, хто саме ініціював зміни, які прямо суперечать МСКО ( де чітко зазначено:
00 Generic programmes and qualifications Generic programmes and qualifications are those providing fundamental and personal skills education which cover a broad range of subjects and do not emphasise or specialise in a particular broad or narrow field.
This broad field should not be used as a residual category. Programmes and qualifications with a specific subject emphasis should be classified in broad fields 01 to 10. In particular, education at the tertiary level should only by way of exception be classified here.)
На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):
Документи, які засвідчують факт звернення відповідного суб'єкта щодо ініціювання змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти з обґрунтуваннями та потребою запровадження буквенних позначень галузей та спеціальностей, а також розгляд та схвалення таких пропозиції з відповідними обґрунтуваннями, зокрема:
- реєстраційний номер такого звернення чи звернень (за наявності) зі зазначенням номера реєстрації вхідної документації та суб'єкта (суб'єктів), в реєстрі вхідної документації якого (яких) зафіксовані звернення щодо потреби запровадження буквених позначень у переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти. Або вказати, що ніхто не звертався з ініціюванням таких змін - у випадку відсутності таких звернень.
- протокол (протоколи) засідання, обговорення відповідним суб'єктом владних повноважень, в якому зазначено ініціатора внесення таких змін та підстави запровадження буквенного позначення галузей та спеціальностей, розгляд пропозиції по суті та прийняте рішення зі зазначенням переліку осіб, які здійснювали такий розгляд та яке рішення вони прийняли. Або вказати, що офіційних обговорень та рішень суб'єктів владних повноважень доцільності запровадження буквених позначень у переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти не відбувалося - у випадку відсутності таких обговорень, протоколів та рішень;
- обґрунтування , подані відповідними суб'єктами щодо доцільності запровадження буквенних позначень у переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти з оцінкою соціально-економічних наслідків прийняття як підставу внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти та запровадження буквених позначень, а також обґрунтуванням фінансових витрат , які будуть здійснені за результатами зміни зазначеного переліку. Або надати інформацію, що таких обґрунтувань не було подано.
З повагою,
Дацко Олеся
Добрий день
Шановні представники влади!
Можливо, я Вас здивую, але пропозиції, які подають для зміни нормативно-правових актів , подаються ПИСЬМОВО (письмовим чи електронним документом), фіксуються у встановлений законодавством спосіб . Тобто ця інформація є зафіксованою. Не потребує додаткового опрацювання. І зберігається у відповідному органі принаймні три роки!
Саме ці пропозиції щодо зміни у переліку галузей та спеціальностей позначень з цифрових на буквенні я вимагаю надати як відповідну публічну інформацію (копії документів з відміткою реєстрації вхідної документації, щоб зрозуміти: хто автори цих пропозицій, які обґрунтування таких змін та чому їх враховано всупереч МСКО).
Нагадаю, що МСКО прямо зазначено: "00 Generic programmes and qualifications Generic programmes and qualifications are those providing fundamental and personal skills education which cover a broad range of subjects and do not emphasise or specialise in a particular broad or narrow field.
This broad field should not be used as a residual category. Programmes and qualifications with a specific subject emphasis should be classified in broad fields 01 to 10. "
Тобто є імперативна норма щодо використання цифр як уніфікованого способу позначння інфомрації!
Або письмове звернення зовнішніх заінтересованих осіб, або надати відповідний документ, в якому зафіксована пропозиція змін позначень від Міністерства освіти і наукиУкраїни: протокол, подання окремого фахівця тощо.
Неможливо вносити зміни до законодавства за поданням "Святого Миколая" без відповідної реєстрації!
Оскільки мені досі не зрозуміло, які правові підстави буквенного позначення галузей та буквено-цифрове - спеціальностей у затвердженій Постанові КМУ 1021 від 30 серпня 2024 року, і такі зміни прямо суперечать Міжнародній стандартній класифікації освіти - вимагаю надати запитувану інформацію в повному обсязі. АБо вказати, що такі звернення чи пропозиції - не надходили!
Відповідно до вимог чинного законодавства, пропозиції подані до нормативно-правової бази, і які були враховані при її зміні є ПУБІЛЧНОЇ ІНФОРМАЦІЄЮ . І я маю право на отримання такої інформації як публічної.
Тому повторно вимагаю надати таку інформацію!
З повагою,
Дацко Олеся
Добрий день!
Шановний пане Михайле та уповноважені особи від МОН!
Ще раз наголошу!
Всі пропозиції, які створюються в процесі діяльності МОН є службовою інформацією, яка підлягає відповідному документуванню в письмовій та/чи електронній формі.
Розробка нормативних актів є результатом інтелектуальної діяльності конкретних фізичних осіб , які створюють ідеї, обгрунтування таких ідей і подають для розгляду чи врахування у встановленому законом та підзаконними актами порядку.
Відповідно до Постанови КМУ від 17 січня 2018 р. № 55 "Деякі питання документування управлінської діяльності" передбачено, що діяльність органів влади протоколюється у формі письмового, електронного документу або засобами аудіовізуальної фіксації.
Також нагадаю, що відповідно до вимог Класифікатора управлінської документації НК 010:2021, орган державної влади має мати плани та звіти своєї діяльності, листи, аналітичні звіти, доповіді, інші документи, які фіксуються письмово або переважно електронними засобами. А отже створені в процесі діяльності МОН, у тому числі під час розробки Проєкту Постанови КМУ, мають бути зафіксовані та є публічною інформацією.
Ще раз наголошу : ідеї замінити цифрові позначення галузей та спеціальностей , за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти, на буквенні - є результатом інтелектуальної діяльності конкретних фізичних осіб, як мали подати такі пропозиції у встановлений законом та підзаконними актами спосіб. Такі пропозиції мали мати відповідні обґрунтування, облікуватися в системі документообігу.
Як Ви, шановний пане Михайле, на одній зі зустрічей, відповідали на поставлене мною запитання щодо обґрунтування та потреби запровадження буквених позначень, що у "МОН на це є свої пояснення". Дуже хочеться дізнатися зміст цих пояснень. Ви ж зазначили, що у МОН такі пояснення є:)))
Крім того, право знати про такі підстави я маю відповідно до положень ч.2. ст.2 Закону України "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики" , відповідно до яких : внутрішня політика ґрунтується на принципах відкритості та прозорості процесів ПІДГОТОВКИ і прийняття рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Тобто відкритими та прозорими мають бути не лише процедури прийняття, але й підготовки нормативних актів: від зареєстрованої ініціативи змістовних змін, обґрунтувань потреби таких змін та доведення доцільності та правових наслідків прийняття таких змін, розгляд відповідними робочими чи іншими органами таких пропозицій.
Оскільки підготовку проєкту нормативного акта – Постанови № 1021 , яка була затверджена 30 серпня 2024 року здійснював МОН, і введена пропозиція заміни цифрових позначень на буквені галузей та спеціальностей зумовлює великі та очевидно нецільові витрати державного бюджету, - документування обігу таких пропозицій та їх розгляду мав здійснювати МОН.
І , відповідно, платники податків мають право дізнатися хто та у який спосіб вніс такі пропозиції, обгрунтування цих пропозицій, коли і ким у МОН були розглянені ці обґрунтування та яка потреба у прийнятті відверто суперечливих до Міжнародної стандартної класифікації освіти позначень. Також, зважаючи на те, що є поданий позов від ГО «Народна дія Львів» про визнання цієї постанови КМУ № 1021 від 30 серпня 2024 року протиправною та незаконною, запитувана інформація є необхідною для подання в судову справу 320/57988/24 як докази.
Запит подаю публічно, щоб усі заінтересовані особи могли ознайомитися з відповідями та надати суспільну оцінку таким відповідям.
З повагою,
Дацко Олеся