Про прогностичну та аналітичну діяльність МОН
Добрий день!
Відповідно до п.3 Положення про Міністерство освіти і науки України, затверджене Постановою КМУ від 16 жовтня 2014 р. № 630, одним з основних завдань МОН визначено, що цей центральний орган виконавчої влади:
провадить аналітично-прогностичну діяльність у сфері вищої освіти, визначає тенденції її розвитку, вплив демографічної, етнічної, соціально-економічної ситуації, інфраструктури виробничої та невиробничої сфери, формує стратегічні напрями розвитку вищої освіти з урахуванням науково-технічного прогресу та інших факторів, узагальнює світовий і вітчизняний досвід розвитку вищої освіти;
На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):
- результати аналітично-прогностичної діяльності у сфері вищої освіти, здійсненої МОН для формування державної політики у сфері вищої освіти , у тому числі, але не виключно - щодо досягнення цілей сталого розвитку 2030 - усі документи, в яких зафіксована така прогностична діяльність зі зазначенням авторів та часу, коли такі прогнози здійснені та тексти самих прогнозів;
- визначені МОН тенденції розвитку вищої освіти, впливу демографічної, етнічної, соціально-економічної ситуації, інфраструктури виробничої та невиробничої сфери, зі зазначенням авторів та часу, коли такі оцінки та аналізи здійснені та текстами самих аналітичних матеріалів;
- сформовані стратегічні напрями розвитку вищої освіти з урахуванням науково-технічного прогресу та інших факторів зі зазначенням авторів обґрунтувань та часу, коли такі обґрунтування були подані до МОН чи створені працівниками МОН, а також відповідних рішень, де зафіксовані такі стратегічні напрями розвитку вищої освіти;
- узагальнення світового і вітчизняного досвіду розвитку вищої освіти, зі зазначенням авторів та часу, коли такі досвіди були узагальнені, а також документами, які містять такі узагальнення досвіду.
З повагою,
Дацко Олеся
Добрий день!
Шановні представники Міністерства освіти і науки України!
Надана мені відповідь є очевидно протиправною!
Щиро прошу ознайомитися з текстом мого запиту і дати відповідь по суті.
Наголошу, що МОН як центральний орган виконавчої влади щодо формування політики у сфері вищої освіти має здійснювати прогностично-аналітичну діяльність. Це обов'язок МОН!
Також порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію встановлений та затверджений Постановою КМУ від 19 жовтня 2016 р. № 736 "Про затвердження Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію".
Відтак уся інформація, яка використовується у МОН для формування та здійснення державної політики, а тим більше та, яка передбачена нормативними актами, повинна облікуватися та зберігатися у встановленому законом та підзаконними актами порядку.
Аналітично-прогностичні матеріали на основі яких МОН здійснює свою діяльність , їх мають бути оформлені відповідно до вимог чинного законодавства, оскільки є результатами наукової, науково-аналітичної роботи. Зокрема порядок оформлення таких звітів (наукових, аналітичних праць) передбачений ДСТУ 3008:2015 — «Інформація та документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлювання» .
Такі звіти (чи інші наукові, науково-аналітичні праці, які також оформлюються відповідно до вимог вищезазначеного ДСТУ) мають обов'язково містити:
- відомості про авторів, їх кваліфікацію та (за окремих умов) повноваження - для забезпечення дотримання вимог Закону України "Про авторське та суміжні права", ст.42 Закону України "Про освіту", оскільки такі розробки є результатом інтелектуальної праці конкретних людей, які повинні мати відповідні кваліфікації та, за окремих умов – повноваження складати такі документи, а також мати змогу перевірити академічну доброчесність авторів таких документів;
- відповідну структуру , передбачену ДСТУ 3008:2015 ( дотримання стандартів обліку та оформлення інформації має відповідати стандартним вимогам , оскільки стандарт має силу закону);
- посилання на джерела, на основі яких такий документ сформовано. Джерела повинні бути оформлені відповідно до вимог ДСТУ 8302:2015 Інформація та документація. Бібліографічне посилання.
Якщо такий аналітичний документ створений МОН - то це службовий твір, який повинен облікуватися та реєструватися у встановленому законом порядку. Якщо він не містить інформації з обмеженим доступом (про що має бути прямо вказано на документі чи його облікових даних та повинна бути підстава для такого обмеження) - то він є публічною інформацією, створеною за кошти платників податків. Відповідно це "відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом."
Якщо такі аналітичні документи були отримані на замовлення МОН , то така інформація мала бути передана до МОН розробником відповідно до акта приймання - передачі. І знову ж таки - це публічна інформація - відображена та задокументована в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом."
Якщо треті особи безоплатно передали таку інформацію до МОН - то така інформація отримана відповідно до відповідних норм законодавства, має вхідний номер, передана для використання конкретному суб’єкту в МОН. Тобто знову ж - це "відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом."
Оремо нагадаю МОН, що обмін інформацією між структурними підрозділами , МОН та іншими особами щодо підстав та пріоритетів державної політики не може відбуватися у формі усного спілкування без фіксації такого спілкування.
Відповідно до Постанови КМУ від 17 січня 2018 р. № 55 "Деякі питання документування управлінської діяльності" передбачено, що діяльність органів влади протоколюється у формі письмового, електронного документу або засобами аудіовізуальної фіксації.
Також нагадаю, що відповідно до вимог Класифікатора управлінської документації НК 010:2021, орган державної влади має мати плани та звіти своєї діяльності, листи, аналітичні звіти, доповіді, інші документи, які фіксуються письмово або переважно електронними засобами. А отже створені в процесі діяльності МОН та є публічною інформацією.
Також наголошу, що у моєму запиті є вимога надати інформацію, яку МОН зобов'язане створювати чи отримувати для здійснення обґрунтованої політики.
Відтак МОН має звітувати щорічно про виконання вимог щодо створення та/чи отримання такої інформації перед народом, щоб було зрозуміло, наскільки обґрунтованою та законною є діяльність МОН.
Зокрема відповідно до положень ч.2. ст.2 Закону України "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики" , внутрішня політика ґрунтується принципах
відкритості та прозорості процесів підготовки і прийняття рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
З огляду на наведене вимагаю надати публічну інформацію, яку я запитую, зокрема:
Відповідно до п.3 Положення про Міністерство освіти і науки України, затверджене Постановою КМУ від 16 жовтня 2014 р. № 630, одним з основних завдань МОН визначено, що цей центральний орган виконавчої влади:
провадить аналітично-прогностичну діяльність у сфері вищої освіти, визначає тенденції її розвитку, вплив демографічної, етнічної, соціально-економічної ситуації, інфраструктури виробничої та невиробничої сфери, формує стратегічні напрями розвитку вищої освіти з урахуванням науково-технічного прогресу та інших факторів, узагальнює світовий і вітчизняний досвід розвитку вищої освіти;
На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):
- результати аналітично-прогностичної діяльності у сфері вищої освіти, здійсненої МОН для формування державної політики у сфері вищої освіти , у тому числі, але не виключно - щодо досягнення цілей сталого розвитку 2030 - усі документи, в яких зафіксована така прогностична діяльність зі зазначенням авторів та часу, коли такі прогнози здійснені та тексти самих прогнозів;
- визначені МОН тенденції розвитку вищої освіти, впливу демографічної, етнічної, соціально-економічної ситуації, інфраструктури виробничої та невиробничої сфери, зі зазначенням авторів та часу, коли такі оцінки та аналізи здійснені та текстами самих аналітичних матеріалів;
- сформовані стратегічні напрями розвитку вищої освіти з урахуванням науково-технічного прогресу та інших факторів зі зазначенням авторів обґрунтувань та часу, коли такі обґрунтування були подані до МОН чи створені працівниками МОН, а також відповідних рішень, де зафіксовані такі стратегічні напрями розвитку вищої освіти;
- узагальнення світового і вітчизняного досвіду розвитку вищої освіти, зі зазначенням авторів та часу, коли такі досвіди були узагальнені, а також документами, які містять такі узагальнення досвіду.
Або надати інформацію, що у МОН такої прогностично-аналітичної інформації немає.
З повагою,
Дацко Олеся