Про роз’яснення порядку застосування абз. 4 ч. 3 ст. 23 Закону “Про військовий обов’язок і військову службу” у частині зворотної дії на триваючі правовідносини
-
Від: Денис
До: Міністерство оборони України -
Доброго дня!
На підставі статей 1, 13, 19 та 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» прошу надати наступну інформацію.
1️⃣ Яким чином Міністерство оборони України застосовує положення абзацу четвертого частини третьої статті 23 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” (у редакції Закону № 3633-IX від 18.05.2024 р.) щодо військовослужбовців, які уклали контракт до набрання чинності цим Законом, але продовжують проходити службу під час дії воєнного стану?
2️⃣ Чи поширюється зазначена норма, відповідно до якої для громадян віком від 18 до 25 років установлено строк військової служби один рік, на військовослужбовців, які уклали контракт “до оголошення рішення про демобілізацію”,
враховуючи, що в Законі № 3633-IX відсутні будь-які обмеження щодо її застосування лише до нових контрактів,
а тому така норма має діяти для всіх військовослужбовців у триваючих правовідносинах.
3️⃣ Прошу надати офіційне роз’яснення, яким чином Міністерство оборони застосовує статтю 5 Закону України “Про правотворчу діяльність”, яка прямо передбачає, що дія нормативно-правового акта поширюється на триваючі правовідносини, якщо він покращує становище особи.
Зменшення строку військової служби для осіб віком 18–25 років очевидно покращує їхнє становище, отже, відповідно до зазначеної статті, ця норма має зворотну дію в частині триваючих контрактів.
4️⃣ Звертаю увагу, що посилання на статтю 58 Конституції України (“закони не мають зворотної дії”) є юридично помилковим,
оскільки зазначена норма стосується лише відповідальності особи, а не регулювання тривалості служби.
Таким чином, обмеження зворотної дії у цьому випадку не застосовується.
Більше того, стаття 8 Конституції України закріплює принцип верховенства права:
“В Україні визнається і діє принцип верховенства права. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.”
Згідно з рішенням Конституційного Суду України № 8-рп/2010 від 22.09.2010 р.,
“верховенство права означає панування права в суспільстві, і передбачає тлумачення закону у спосіб, який найбільшою мірою забезпечує реалізацію прав і свобод людини.”
Отже, МОУ зобов’язане застосовувати норму закону у спосіб, який покращує становище військовослужбовця, а не обмежує його.
5️⃣ Якщо Міністерство оборони України вважає, що зазначена норма не поширюється на контракти, укладені до набрання чинності Законом № 3633-IX, прошу:
вказати конкретну норму закону, якою передбачено таке обмеження;
пояснити, чому МОУ ігнорує статтю 5 Закону “Про правотворчу діяльність” та принцип верховенства права, закріплений у статті 8 Конституції України;
надати посилання на внутрішні документи (накази, розпорядження, листи, телеграми, роз’яснення), якими визначено офіційну позицію Міністерства щодо застосування строку військової служби 1 рік для осіб віком 18–25 років.
Також прошу пояснити, чому МОУ досі не видало підзаконних актів, які б забезпечили практичне застосування зазначеної норми,
адже відсутність технічного порядку не може бути підставою для невиконання чинного закону, що прямо випливає з рішень Верховного Суду та з приписів статті 19 Конституції України (органи державної влади діють лише в межах закону).
📧 Відповідь прошу надати електронною поштою на адресу:
[[email address]], або у інтерфейсі веб-сайту на якому зроблено запит
З повагою,
Мардар Денис Олександрович
28.10.2025
Доброго дня!
Нагадую про свій запит від 28.10.2025 року, який стосується застосування положень Закону № 3633-IX щодо скорочення строку військової служби до одного року для осіб віком 18–25 років.
Відповідно до статей 20 та 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» прошу надати інформацію про стан розгляду запиту та очікуваний термін надання відповіді.
Звертаю увагу, що запит не вимагає створення нової інформації, а стосується наявної офіційної позиції Міністерства оборони України щодо застосування чинних норм Закону № 3633-IX до військовослужбовців, які уклали контракт до набрання чинності цим Законом, у тому числі контракт “до оголошення демобілізації” (тобто на невизначений строк), але продовжують проходити військову службу під час дії воєнного стану.
Прошу у відповіді надати чітку позицію МОУ (“так” або “ні”), чи поширюється зазначена норма на такі контракти.
У разі якщо Міністерство оборони України вважає, що дія цієї норми не поширюється на зазначених військовослужбовців, прошу чітко викласти позицію МОУ та зазначити, якими саме правовими нормами або аргументами вона обґрунтовується.
Зокрема, прошу пояснити, на якій правовій підставі МОУ відступає від положень статті 5 Закону України “Про правотворчу діяльність”, яка прямо передбачає зворотну дію нормативно-правового акта у випадках, коли він покращує становище особи,
а також чому це положення не застосовується до триваючих правовідносин військовослужбовців, що підпадають під дію Закону № 3633-IX.
Також зазначаю, що відповідно до чинного законодавства контракти про проходження військової служби розриваються після закінчення строку служби або строку контракту.
Якщо строк служби визначено законом як 1 рік для осіб віком 18–25 років, а строк контракту — “до оголошення демобілізації”, то в силу пріоритету закону над умовами контракту застосовується саме норма закону.
Тобто у випадку, коли закон передбачає підставу для звільнення, строк контракту не може переважати дію норми закону.
У разі якщо запит переслано іншому розпоряднику, прошу повідомити, кому саме, коли і з якої причини він був переданий.
З повагою,
Мардар Денис Олександрович
Шановні представники Міністерства оборони України!
Нагадую, що 28 жовтня 2025 року мною подано запит на публічну інформацію відповідно до статей 1, 13, 19 та 20 Закону України “Про доступ до публічної інформації”, який був належним чином доставлений.
Також 05 листопада 2025 року я направив нагадування щодо стану розгляду цього запиту.
Станом на сьогодні відповідь по суті запиту не надана, що є порушенням статей 20 та 22 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
Наголошую, що відповідно до статті 22 цього Закону:
“Відповідь розпорядника інформації має бути повною та по суті поставлених у запиті питань. Надання формальної або неповної відповіді не вважається виконанням запиту.”
Звертаю увагу, що мій запит не потребує створення нової інформації, а стосується наявної офіційної позиції Міністерства оборони України щодо застосування положень Закону № 3633-ІХ у частині встановлення однорічного строку військової служби для осіб віком 18–25 років, у тому числі для тих, хто уклав контракт до набрання чинності цим законом, але продовжує службу під час воєнного стану.
Прошу надати відповідь по суті кожного пункту мого запиту та прямо зазначити позицію МОУ:
чи поширюється дія цієї норми на діючі контракти (відповідь “так” або “ні”);
на які правові норми та документи спирається Міністерство у формуванні такої позиції.
⚠️ Попереджаю, що у разі подальшої бездіяльності або ухилення від надання відповіді по суті я буду змушений звернутися зі скаргою до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та подати адміністративний позов про визнання бездіяльності протиправною відповідно до статей 22 та 23 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
Прошу надати повну відповідь у п’ятиденний строк з моменту отримання цього листа.
З повагою,
Мардар Денис Олександрович
10.11.2025
̦ Ԧ ڦ ̦ϧ æ.
[ Повідомлення сайту: вищенаведений текст неправильний закодований, тож невідомі символи було вилучено.]
դ .
[ Повідомлення сайту: вищенаведений текст неправильний закодований, тож невідомі символи було вилучено.]



