Щодо доступу до державної таємниці під час перебування на посаді Голови Національного банку України Гонтаревої Валерії Олексіївни та Шевченка Кирила Євгеновича
Доброго дня!
Користуючись нагодою, висловлюю Вам свою глибоку повагу та звертаюсь до Вас з приводу наступного.
Національний банк України є центральним банком України та особливим центральним органом державного управління.
За інформацією наданою Департаментом охорони державної таємниці та ліцензування Служби безпеки України Валерії Гонтаревій 17.07.2014 року було надано допуск до державної таємниці за формою 1, який було скасовано 25.09.2018 року, а Кирило Шевченко з 28.07.2020 має допуск до державної таємниці за формою 1.
Зокрема, безпосередній доступ до державної таємниці надається працівникові адміністрацією (повноважною посадовою особою) за місцем його роботи.
Обмеження прав особи у зв’язку з допуском та доступом до державної таємниці передбачені статтею 29 Закону України «Про державну таємницю» і полягають у тому, що така особа (якщо вона була реально обізнана з секретними відомостями) обмежується у праві виїзду на постійне проживання в іноземну державу до розсекречування таких відомостей, але не більш як на 5 років з часу припинення діяльності, пов’язаної з державною таємницею. На таку особу також поширюються обмеження свободи інформаційної діяльності.
Питання доступу до державної таємниці колишніх Голів Національного банку України Гонтаревої Валерії Олексіївни та Шевченко Кирила Євгеновича, які переховуються від органів досудового розслідування на території іноземних країн та перебувають у розшуку — є предметом широкої суспільної дискусії та стало темою чисельних публікацій в засобах масової інформації, що викликало нагальну потребу звернутись з цим запитом.
✯ ✯ ✯
Відповідно, до статті 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої і проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року та статті 10 Конвенції з прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожна людина має право безперешкодно шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами і незалежно від державних кордонів.
Керуючись правом на доступ до офіційних документів визначеним Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів (Конвенція Тромсе), ратифікованої Законом України № 631-IX від 20.05.2020 року, яка надає право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ, за вимогою, до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів. Під поняттям «офіційні документи» розуміється будь-яка інформація, записана в будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Згідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
На підставі статті 34 Конституції України та статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію, при цьому відповідно до статті 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Звертаю увагу на те, що згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов’язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. А згідно з частиною 7 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
✯ ✯ ✯
На підставі наведеного та керуючись статтями 19, 34, 40, 68 Конституції України, статей 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України «Про інформацію», статтями 1, 3, 4, 5, 6, 13, 19, 20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —
ПРОШУ:
(1) Надати інформацію протягом якого періоду і за якою формою мали доступ до державної таємниці під час перебування на посаді Голови Національного банку України Гонтарева Валерія Олексіївна та Шевченко Кирил Євгенович та чи виконували вони функції державного експерта з питань таємниць Національного банку України і в який період.
(2) Надати інформацію чи поширюються на Гонтареву Валерію Олексіївну та Шевченка Кирила Євгеновича обмеження прав у зв'язку з допуском та доступом до державної таємниці, а саме чи були вони обмежені у праві виїзду на постійне місце проживання в іноземну державу до розсекречування відповідної інформації, з часу припинення ними діяльності, пов'язаної з державною таємницею та чи отримували вони відповідні дозволи на виїзд за межі України.
(3) Надати інформацію чи володіють посадові особи, на яких покладено виконання функцій державного експерта з питань таємниць Національного банку України відомостями щодо наявності іноземного громадянства у Гонтаревої Валерії Олексіївни та Шевченка Кирила Євгеновича, чи перевірялась інформація та відомості про наявність в них права (дозволу) на проживання та нерухомого майна в іноземних країнах.
З повагою,
Володимир БОГАТИР
Повідомляємо, що Ваш запит зареєстровано в Національному банку України 28.11.2022 № ЗП/900/1424.
З повагою
Департамент забезпечення діяльності
Національного банку України
Facebook Twitter Flickr Youtube Instagram
Telegram LinkedIn
-----Original Message-----
From: Володимир БОГАТИР <[FOI #106270 email]>
Sent: Saturday, November 26, 2022 1:39 PM
To: Пошта НБУ <[НБУ request email]>
Subject: Інформаційний запит - Щодо доступу до державної таємниці під час перебування на посаді Голови Національного банку України Гонтаревої Валерії Олексіївни та Шевченка Кирила Євгеновича
УВАГА! Зовнішній лист.
Доброго дня!
Користуючись нагодою, висловлюю Вам свою глибоку повагу та звертаюсь до Вас з приводу наступного.
Національний банк України є центральним банком України та особливим центральним органом державного управління.
За інформацією наданою Департаментом охорони державної таємниці та ліцензування Служби безпеки України Валерії Гонтаревій 17.07.2014 року було надано допуск до державної таємниці за формою 1, який було скасовано 25.09.2018 року, а Кирило Шевченко з 28.07.2020 має допуск до державної таємниці за формою 1.
Зокрема, безпосередній доступ до державної таємниці надається працівникові адміністрацією (повноважною посадовою особою) за місцем його роботи.
Обмеження прав особи у зв’язку з допуском та доступом до державної таємниці передбачені статтею 29 Закону України «Про державну таємницю» і полягають у тому, що така особа (якщо вона була реально обізнана з секретними відомостями) обмежується у праві виїзду на постійне проживання в іноземну державу до розсекречування таких відомостей, але не більш як на 5 років з часу припинення діяльності, пов’язаної з державною таємницею. На таку особу також поширюються обмеження свободи інформаційної діяльності.
Питання доступу до державної таємниці колишніх Голів Національного банку України Гонтаревої Валерії Олексіївни та Шевченко Кирила Євгеновича, які переховуються від органів досудового розслідування на території іноземних країн та перебувають у розшуку — є предметом широкої суспільної дискусії та стало темою чисельних публікацій в засобах масової інформації, що викликало нагальну потребу звернутись з цим запитом.
✯ ✯ ✯
Відповідно, до статті 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої і проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року та статті 10 Конвенції з прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожна людина має право безперешкодно шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами і незалежно від державних кордонів.
Керуючись правом на доступ до офіційних документів визначеним Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів (Конвенція Тромсе), ратифікованої Законом України № 631-IX від 20.05.2020 року, яка надає право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ, за вимогою, до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів. Під поняттям «офіційні документи» розуміється будь-яка інформація, записана в будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Згідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
На підставі статті 34 Конституції України та статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію, при цьому відповідно до статті 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Звертаю увагу на те, що згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов’язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. А згідно з частиною 7 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
✯ ✯ ✯
На підставі наведеного та керуючись статтями 19, 34, 40, 68 Конституції України, статей 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України «Про інформацію», статтями 1, 3, 4, 5, 6, 13, 19, 20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —
ПРОШУ:
(1) Надати інформацію протягом якого періоду і за якою формою мали доступ до державної таємниці під час перебування на посаді Голови Національного банку України Гонтарева Валерія Олексіївна та Шевченко Кирил Євгенович та чи виконували вони функції державного експерта з питань таємниць Національного банку України і в який період.
(2) Надати інформацію чи поширюються на Гонтареву Валерію Олексіївну та Шевченка Кирила Євгеновича обмеження прав у зв'язку з допуском та доступом до державної таємниці, а саме чи були вони обмежені у праві виїзду на постійне місце проживання в іноземну державу до розсекречування відповідної інформації, з часу припинення ними діяльності, пов'язаної з державною таємницею та чи отримували вони відповідні дозволи на виїзд за межі України.
(3) Надати інформацію чи володіють посадові особи, на яких покладено виконання функцій державного експерта з питань таємниць Національного банку України відомостями щодо наявності іноземного громадянства у Гонтаревої Валерії Олексіївни та Шевченка Кирила Євгеновича, чи перевірялась інформація та відомості про наявність в них права (дозволу) на проживання та нерухомого майна в іноземних країнах.
З повагою,
Володимир БОГАТИР
-------------------------------------------------------------------
Будь ласка, використовуйте цю електронну адресу для всіх відповідей на цей запит.
[FOI #106270 email]
Is [НБУ request email] the wrong address for Freedom of Information requests to Національний банк України? If so, please contact us using this form:
https://dostup.pravda.com.ua/change_requ...
Увага! Це повідомлення та будь-яка відповідь на нього будуть опубліковані на сайті Доступу до Правди
-------------------------------------------------------------------
, / .
³
:
1) , :
*.pdf / ;
*.p7s , / ;
2) http://canbu.bank.gov.ua/verify *.p7s, *.pdf
[ Повідомлення сайту: вищенаведений текст неправильний закодований, тож невідомі символи було вилучено.]