Щодо функціонування Новороздільської та Новояворівської ТЕЦ
Доброго дня!
Користуючись нагодою, висловлюю Вам свою глибоку повагу та звертаюсь до Вас з приводу наступного.
На територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
На виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України №68/2022 від 24 лютого 2022 року утворено Львівську обласну військову адміністрацію.
У зв'язку з утворенням Львівської обласної військової адміністрації Львівська обласна державна адміністрація та голови цієї адміністрації набули статусу відповідної військової адміністрації та начальника цієї військової адміністрації.
Військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про правовий режим воєнного стану».
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження, зокрема, із прийняття в межах, визначених законом, рішень з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій тощо.
Діяльність Львівської обласної військової адміністрації — є предметом широкої суспільної дискусії та стала темою численних публікацій в засобах масової інформації, в тому числі з питань здійснення повноважень та прийняття рішень з питань захисту населення, запобіганню виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідацію їх наслідків на Львівщині, що свідчить про високий суспільний інтерес і викликало нагальну необхідність звернутись з цим запитом.
За відповідними ухвалами суду, у 2018, 2020 році майно (активи) ТзОВ «Енергія – Новий Розділ» та ТзОВ НВП «Енергія – Новояворівськ» (Новороздільська та Новояворівська ТЕЦ на Львівщині) були передані в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (надалі – АРМА) для здійснення заходів з управління ним на підставах, у порядку та на умовах, визначених ст. ст. 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
6 листопада 2019 року Кабінет Міністрів України прийняв Розпорядження № 1040-р «Питання забезпечення сталого проходження опалювального періоду 2019/20 року в мм. Новояворівську і Новому Роздолі Львівської області», яке було оприлюднено в Урядовому кур'єрі від 15.11.2019 — № 219.
Як вбачається з публікації новини на сайті АРМА, Львівська обласна державна адміністрація брала активну участь та сприяння АРМА в управління зазначених вище ТЕЦ за що АРМА висловлювало подяку.
Так, передумовою прийняття Розпорядження №1040-р від 06.11.2019 року стало 18.10.2019 повторне засідання Комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій у Львівській області під головуванням очільника Львівської обласної державної адміністрації Маркіяна Мальського й за участі представників АРМА, де розглядалась низка питань та прийнято рішення щодо функціонування ТЕЦ.
За повідомленнями АРМА, для уникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру, зокрема недопущення припинення тепло- та електропостачання мешканцям Новояворівська та Нового Роздолу, у 2019 році АРМА передало активи в управління ТОВ «Нафтогаз Тепло» за спеціальною процедурою.
Слід звернути увагу, що у 2019 році жодної спеціальної процедури щодо передання в управління активів законодавством не передбачалось.
Водночас з раніше отриманих документів та інформації від Кабінету Міністрів України, стало відомо, що також 31.10.2019 обласною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської обласної державної адміністрації було визнано, що ситуація яка склалась у містах Новояворівськ та Новий Розділ може призвести до виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру регіонального або державного характеру.
Відповідно до п. 3 Розпорядження №1040-р від 06.11.2019 прийнято: «Взяти до відома рішення Львівської обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 31 жовтня 2019 р. про виділення коштів з резервного фонду обласного бюджету місцевим бюджетам мм. Новояворівська і Нового Роздолу для фінансування здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням виникнення в зазначених містах надзвичайної ситуації техногенного характеру».
Відповідно до п. 5 Розпорядження №1040-р від 06.11.2019 прийнято: «Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, разом з Львівською обласною державною адміністрацією і акціонерним товариством “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України” розробити і затвердити у тижневий строк план заходів щодо відновлення і забезпечення стабільного функціонування Новояворівської і Новороздільської теплоелектроцентралей».
08.11.2019 (вже після прийняття Кабінетом Міністрів України Розпорядження №1040-р від 06.11.2019) Відповідно до Протоколу позачергового засідання обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської обласної державної адміністрації №17 від 08.11.2019 вирішено: ситуацію що виникла у зв’язку із незадовільною підготовкою теплогенеруючих підприємств, зривом початку опалювального сезону 2019/2020 року в містах Новояворівську та Новому Роздолі та можливого виникнення внаслідок цього під час запуску систем та об’єктів теплопостачання пошкоджень магістральних теплових мереж або обладнання може призвести до виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру регіонального або державного рівнів; затверджено експертний висновок щодо надзвичайної ситуації, яка склалась на території міст Новояворівськ та Новий Розділ Львівської області.
19.11.2019 року АРМА було укладено відповідні договори управління активами (Новояворівською та Новороздільською ТЕЦ) з ТОВ «НАФТОГАЗ ТЕПЛО» за реєстровим №5180 та №5181, обґрунтуванням для укладання яких стали також зазначений вище Протокол №17 від 08.11.2019 та затверджений експертний висновок, про що зазначено у тексті договорів.
20 серпня 2021 року Кабінету Міністрів України прийняв Розпорядження № 972-р «Деякі питання управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у виняткових випадках», яке було оприлюднено в Урядовому кур'єрі від 01.09.2021 — № 167.
Передумовою для прийняття Розпорядження № 972-р стало звернення 18.08.2021 Львівської ОДА до Міненерго листом №5/5-9472/0/2-21/1-30.3.2 та протокол №23 позачергового засідання обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 18.08.2021 про загрозу зриву початку опалювального сезону 2021/2022 років у містах Новояворівську та Новому Роздолі, що може призвести до виникнення в холодну пору року надзвичайних ситуацій техногенного характеру, де комісією запропоновано Департаменту паливно-енергетичного комплекту, енергозбереження та житлово-комунального господарства обладміністрації підготувати проєкт звернення до Кабінету Міністрів України щодо розгляду питання управління активами ТзОВ «Енергія – Новий Розділ» та ТзОВ НВП «Енергія – Новояворівськ», на які накладено арешт, з метою запобігання виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру.
Слід зазначити, що на момент зазначених подій (18.08.2021), в чинній редакції ст. 21-1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» повноваження повідомити Кабінет Міністрів України про необхідність застосування передбачених цією статтею особливостей передачі в управління активів покладено на АРМА і тільки за умови наявності виняткових випадків, з якою закон пов’язує наявності обставин існування ризику збою та/або переривання функціонування таких активів, що може призвести до виникнення надзвичайних ситуацій або збоїв у тепло-, енерго-, електро-, водопостачанні або водовідведенні або постачанні природного газу.
✯ ✯ ✯
Відповідно, до статті 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої та проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року та статті 10 Конвенції з прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожна людина має право безперешкодно шукати, одержувати й поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами та незалежно від державних кордонів.
Керуючись правом на доступ до офіційних документів визначеним Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів (Конвенція Тромсе), ратифікованої Законом України № 631-IX від 20.05.2020 року, яка надає право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів. Під поняттям «офіційні документи» розуміється будь-яка інформація, записана в будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Згідно зі статтею 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
На підставі статті 34 Конституції України та статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію, при цьому відповідно до статті 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Звертаю увагу на те, що згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов’язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. А згідно з частиною 7 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
✯ ✯ ✯
На підставі наведеного та керуючись статтями 19, 34, 40, 68 Конституції України, статей 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України «Про інформацію», статтями 1, 3, 4, 5, 6, 13, 19, 20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —
ПРОШУ:
(1) Надати скан-копію Протоколу від 18.10.2019 повторного засідання Комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій у Львівській області під головуванням очільника Львівської обласної державної адміністрації Маркіяна Мальського й за участі представників АРМА (щодо подолання кризи у забезпеченні тепловою енергією міст Новий Розділ та Новояворівськ Львівської області та функціонування ТЕЦ).
(2) Надати скан-копію Протоколу від 31.10.2019 засідання Комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської обласної державної адміністрації (надалі – ЛОДА), де було визнано, що ситуація яка склалась у містах Новояворівськ та Новий Розділ може призвести до виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру регіонального або державного характеру.
(3) Надати скан-копію Протоколу позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій ЛОДА №17 від 08.11.2019 де вирішено: ситуацію що виникла у зв’язку із незадовільною підготовкою теплогенеруючих підприємств, зривом початку опалювального сезону 2019/2020 року в містах Новояворівську та Новому Роздолі та можливого виникнення внаслідок цього під час запуску систем та об’єктів теплопостачання пошкоджень магістральних теплових мереж або обладнання може призвести до виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру регіонального або державного рівнів;
(4) Надати скан-копію Експертного висновку щодо надзвичайної ситуації, яка склалась на території міст Новояворівськ та Новий Розділ Львівської області, затвердженого Протоколом позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій ЛОДА №17 від 08.11.2019;
(5) Надати скан-копію Протоколу №23 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій ЛОДА від 18.08.2021 про загрозу зриву початку опалювального сезону 2021/2022 років у містах Новояворівську та Новому Роздолі;
(6) Надати скан-копію листа Львівської обласної державної адміністрації від 18.08.2021 №5/5-9472/0/2-21/1-30.3.2 до Міненерго;
(7) Надати скан-копію погодження Львівською обласною державною адміністрацією проєкту Розпорядження КМУ «Питання забезпечення сталого проходження опалювального періоду 2019/20 року в мм. Новояворівську і Новому Роздолі Львівської області» та Проєкту Розпорядження КМУ «Деякі питання управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у виняткових випадках»;
(8) Надати скан-копії всіх інших протоколів засідань комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Львівської обласної державної адміністрації (Львівської обласної військової адміністрації) на яких розглядались питання опалювального сезону в містах Новояворівську та Новому Роздолі, можливого виникнення ситуацій надзвичайного характеру, пов’язаних з функціонуванням Новороздільської та Новояворівської ТЕЦ на Львівщині та існування ризику збою та/або переривання функціонування Новороздільської та Новояворівської ТЕЦ, що може призвести до виникнення надзвичайних ситуацій або збоїв у тепло-, енерго-, електро-, або постачанні природного газу в містах Новояворівську та Новому Роздолі за період з червня 2018 року по теперішній час.
(9) Надати скан-копії всіх протоколів нарад Львівської обласної державної адміністрації (Львівської обласної військової адміністрації), в тому числі за участі представників АРМА, пов’язаних з управлінням та функціонуванням Новороздільської та Новояворівської ТЕЦ за період з червня 2018 року по теперішній час.
(10) Надати скан-копії всіх звернень Львівської обласної державної адміністрації (Львівської обласної військової адміністрації) до Кабінету Міністрів України щодо розгляду питання управління активами ТзОВ «Енергія – Новий Розділ» та ТзОВ НВП «Енергія – Новояворівськ», на які накладено арешт, з метою запобігання виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру, підготовлені Департаментом паливно-енергетичного комплекту, енергозбереження та житлово-комунального господарства ЛОДА, департаментом паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження ЛОДА та департаментом розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства ЛОДА та об’єднаним департаментом паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства ЛОДА за період з червня 2018 року по теперішній час.
З повагою,
Володимир БОГАТИР