щодо надання офіційного роз’яснення застосування пункту 5 Порядку, затвердженого постановою КМУ №1176, та визначення правового статусу території придбаного житла
Висловлюю Вам свою повагу, та як учасник бойових дій та внутрішньо переміщена особа, звертаюся до Міністерства розвитку громад та територій України з проханням надати офіційне роз’яснення щодо застосування пункту 5 Порядку надання допомоги для вирішення житлового питання окремим категоріям внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2025 р. №1176 (далі – Порядок №1176), у зв’язку з внесенням Лиманської сільської територіальної громади Одеської області до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.
1. Фактичні обставини
У 2024 році я отримав грошову компенсацію відповідно до постанови КМУ №280
«Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» та придбав житло у Лиманській сільській територіальній громаді Одеської області.
Згодом зазначена громада була включена до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, станом на 26.05.2025 р., при цьому дата завершення бойових дій не визначена.
Мінрегіон є органом, який:
формує та оновлює відповідний Перелік;
встановлює дата початку та дата завершення бойових дій для кожної громади;
забезпечує технічну та методичну реалізацію Порядку №1176.
Тому саме Мінвідновлення є компетентним органом для офіційного тлумачення правового статусу території, на якій розташоване моє житло, та визначення того, чи має така територія ознаки активних або можливих бойових дій у розумінні пункту 5 Порядку №1176.
2. Добросовісність моєї поведінки та відсутність можливості передбачити включення громади до Переліку
На момент:
отримання компенсації за постановою №280,
придбання житла,
державної реєстрації права власності,
жодних нормативних актів про віднесення Лиманської громади до територій бойових дій не існувало.
Я діяв добросовісно, у повній відповідності до чинного законодавства та державних програм, і не міг:
передбачити внесення громади до Переліку;
здійснювати прогнозування воєнної ситуації;
нести ризики рішень державних органів, які виникли вже після придбання житла.
Ні постанова №280, ні будь-які інші акти не зобов’язували мене:
обирати лише території з «гарантованою безпекою»;
враховувати майбутній можливий статус громади;
нести ризики зміни статусу території до зон бойових дій.
Таким чином, зміна статусу громади — це результат:
зовнішньої агресії РФ,
рішень державних органів,
а не моїх дій.
3. Конституційні та міжнародні гарантії житлових прав ветерана та ВПО
Відмова у наданні допомоги може порушувати:
ст. 17 Конституції — соціальний захист ветеранів;
ст. 46 — право на соціальний захист;
ст. 47 — право на житло;
ст. 24 — рівність і недопущення дискримінації;
ст. 8 — принцип верховенства права (правова визначеність, передбачуваність).
Міжнародні стандарти (ст. 11 Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права; рекомендації Ради Європи щодо ВПО) підкреслюють, що:
особа не може нести непропорційний тягар наслідків війни;
держава не може створювати менш сприятливі умови для ветеранів і ВПО, які діяли добросовісно.
4. Тлумачення пункту 5 Порядку №1176 та роль Мінрегіону
Абзац другий пункту 5 прямо встановлює:
житло, розташоване на територіях активних або можливих бойових дій, не враховується як житлова нерухомість для цілей визначення забезпеченості житлом.
Оскільки саме Мінрегіон визначає статус територій, відомство повинно роз’яснити:
чи вважається Лиманська громада такою територією станом на дату подання заяви;
чи підлягає придбане мною житло виключенню з переліку житла, що враховується при визначенні права на допомогу;
як застосовується дата внесення громади до Переліку 26.05.2025 р.
5. ПРОШУ НАДАТИ ОФІЦІЙНЕ РОЗ’ЯСНЕННЯ ЗА ТАКИМИ ПИТАННЯМИ
1.
Чи є Лиманська сільська територіальна громада Одеської області територією активних або можливих бойових дій у розумінні пункту 5 Порядку №1176, з огляду на внесення її до Переліку станом на 26.05.2025 р. без визначеної дати завершення бойових дій?
2.
Чи підлягає моє житло, розташоване у цій громаді, застосуванню винятку з абзацу другого пункту 5 Порядку №1176, а саме: не враховується як житлова нерухомість при визначенні забезпеченості житлом?
3.
Чи може факт отримання мною грошової компенсації за постановою №280 у 2024 р. бути підставою для відмови у допомозі за Порядком №1176, якщо придбане житло опинилося у громаді, що на момент придбання не була бойовою, але згодом була включена до Переліку?
4.
Чи визнає Мінрегіон, що у ситуаціях, коли житло ветерана і ВПО, придбане за державною програмою, внаслідок подальшої зміни статусу території опиняється в зоні можливих бойових дій, держава має забезпечити доступ до механізмів додаткової або повторної підтримки?
З повагою,
Станіслав



