щодо надання офіційного роз’яснення застосування пункту 5 Порядку, затвердженого постановою КМУ №1176, у частині визначення забезпеченості житлом внутрішньо переміщених осіб та ветеранів
Як учасник бойових дій та внутрішньо переміщена особа, звертаюся до Міністерства соціальної політики, сім’ї та єдності України з проханням надати офіційне роз’яснення щодо застосування пункту 5 Порядку надання допомоги для вирішення житлового питання окремим категоріям внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2025 р. №1176 (далі – Порядок №1176).
Саме Мінсоцполітики забезпечує:
методичне керівництво органами соціального захисту населення;
адміністрування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС);
перевірку статусу ВПО та прийняття рішень щодо призначення допомоги;
реалізацію державної політики у сфері житлового забезпечення внутрішньо переміщених осіб.
З огляду на це, саме ваше міністерство є ключовим органом, від позиції якого залежить правильне застосування Порядку №1176 у моїй ситуації та в аналогічних випадках по всій країні.
1. Фактичні обставини
У 2024 році я отримав грошову компенсацію відповідно до постанови КМУ №280
«Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» та придбав житло у Лиманській сільській територіальній громаді Одеської області.
Станом на 26.05.2025 р. зазначена громада була включена до
Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, при цьому дата завершення бойових дій не визначена.
З огляду на пункт 5 Порядку №1176 виникає питання:
чи є я забезпеченим житлом у розумінні цієї постанови, якщо житло придбане мною добросовісно, але згодом опинилося в зоні можливих бойових дій.
2. Добросовісність моїх дій і неможливість передбачити зміну статусу громади
На момент:
отримання компенсації за постановою №280,
укладання договору купівлі-продажу,
державної реєстрації житла,
Лиманська громада не була включена до переліку територій бойових дій.
Я діяв:
добросовісно,
відповідно до чинного законодавства,
без можливості прогнозування майбутньої зміни статусу громади,
без будь-якого обов’язку оцінювати військові ризики, оскільки це не передбачено нормативно.
Жоден акт держави не містив вимог:
аналізувати потенційні майбутні бойові дії,
обмежувати місце придбання житла територіями «з гарантією безпеки»,
враховувати можливе включення території до переліку бойових.
3. Конституційні гарантії та принцип правової визначеності
Відмова у наданні допомоги може порушувати:
ст. 17 Конституції — соціальний захист ветеранів,
ст. 46 — право на соціальний захист,
ст. 47 — право на житло,
ст. 24 — недопущення дискримінації,
ст. 8 — верховенство права та правова визначеність.
Зміна статусу громади після придбання житла — це:
наслідок агресії РФ,
обставина, на яку я не міг вплинути,
фактор, що не може погіршувати мої житлові права заднім числом.
4. Логіка Порядку №1176 та його соціальна спрямованість
Абзац другий пункту 5 чітко встановлює:
до об’єктів житлової нерухомості не належать житлові об’єкти, розташовані на територіях бойових дій або можливих бойових дій, для яких не визначено дати завершення.
Отже, законодавець:
визнав ризик небезпеки проживання на таких територіях,
встановив спеціальний соціальний виняток,
передбачив, що такі житлові об’єкти не можуть бути підставою для відмови.
З точки зору змісту норми:
житло у зоні бойових дій = юридично не придатне для визначення забезпеченості житлом;
отримувач фактично залишається незабезпеченим у повному сенсі, зокрема щодо безпеки.
Тому застосування підпункту 4 пункту 5 (отримання компенсації)
не може нівелювати виняток, передбачений для територій бойових дій.
5. ПРОШУ НАДАТИ ОФІЦІЙНЕ РОЗ’ЯСНЕННЯ ЗА ТАКИМИ ПИТАННЯМИ
Чи враховується як житлова нерухомість придбане мною житло, розташоване у Лиманській сільській територіальній громаді Одеської області, яка включена до переліку територій, де можливі бойові дії, без визначеної дати завершення, при визначенні мого права на допомогу згідно з Порядком №1176?
Чи може факт отримання мною грошової компенсації за постановою №280 у 2024 р. бути безумовною підставою для відмови у наданні допомоги за Порядком №1176, якщо придбане житло згодом опинилося у зоні можливих бойових дій?
Чи не суперечитиме відмова у призначенні допомоги:
принципу правової визначеності,
конституційним гарантіям соціального захисту ветеранів і ВПО,
міжнародним стандартам захисту прав внутрішньо переміщених осіб?
Чи вважається особа, житло якої після придбання потрапило у громаду, включену до Переліку територій бойових дій,
такою, що не забезпечена житлом у розумінні Порядку №1176, і чи має така особа право на повторну або додаткову державну підтримку?
З повагою,
Станіслав



