Щодо повноважень Головного Науково-експертного управління та Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України
-
Від: Володимир БОГАТИР
До: Верховна Рада України -
Доброго дня!
Користуючись нагодою, висловлюю Вам свою глибоку повагу та звертаюсь до Вас з приводу наступного.
Верховна Рада України — є єдиним органом законодавчої влади в Україні.
Апарат Верховної Ради України — є постійно діючим органом, який здійснює правове, наукове, організаційне, документальне, інформаційне, експертно-аналітичне, фінансове і матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України, її органів та народних депутатів України. Структура Апарату відповідно до пункту 35 частини першої статті 85 Конституції України, а також його гранична чисельність затверджуються Верховною Радою України.
Апарат є юридичною особою та:
• проводить експертизу законопроектів, що подаються до Верховної Ради України суб'єктами права законодавчої ініціативи, організовує наукову експертизу в наукових установах;
• бере участь у розробці за дорученням керівництва Верховної Ради України проектів законодавчих актів, актів комітетів і комісій Верховної Ради України;
• проводить експертизу актів законодавства щодо їх відповідності Конституції України і законам України (за дорученням керівництва Верховної Ради України);
• бере участь у доопрацюванні проектів законодавчих актів після першого, другого та наступних читань;
• візує законопроекти, що подаються на розгляд Верховної Ради України у другому та наступних читаннях;
• надає наукову та правову допомогу комітетам і комісіям Верховної Ради України в підготовці законопроектів, консультує народних депутатів України з цих питань;
• здійснює підготовку довідкових та науково-аналітичних матеріалів з питань, що розглядаються Верховною Радою України.
Згідно зі статті 103 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», законопроєкт направляється на наукову, юридичну або іншу експертизу, проведення інформаційного чи наукового дослідження. Висновки потім мають надсилати до головного комітету для ухвалення рішень стосовно подальшої роботи. Експертні висновки подають до ВРУ не пізніше ніж за 14 днів від дня надходження звернення. Якщо у визначені строки висновки не одержано, вважається, що зауваження відсутні.
Діяльність Апарат Верховної Ради України — є предметом широкої суспільної дискусії та стала темою численних публікацій в засобах масової інформації та викликало нагальну необхідність звернутись з цим запитом.
✯ ✯ ✯
Відповідно, до статті 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої і проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року та статті 10 Конвенції з прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожна людина має право безперешкодно шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами і незалежно від державних кордонів.
Керуючись правом на доступ до офіційних документів визначеним Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів (Конвенція Тромсе), ратифікованої Законом України № 631-IX від 20.05.2020 року, яка надає право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ, за вимогою, до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів. Під поняттям «офіційні документи» розуміється будь-яка інформація, записана в будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Згідно зі статтею 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
На підставі статті 34 Конституції України та статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію, при цьому відповідно до статті 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Звертаю увагу на те, що згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов’язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. А згідно з частиною 7 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
✯ ✯ ✯
На підставі наведеного та керуючись статтями 19, 34, 40, 68 Конституції України, статей 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України «Про інформацію», статтями 1, 3, 4, 5, 6, 13, 19, 20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —
ПРОШУ:
(1) Надати інформацію щодо повноважень Головного Науково-експертного управління та Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України щодо проведення експертизи законопроєктів; експертизи актів законодавства щодо їх відповідності Конституції України та законам України, участі у доопрацюванні проєкт законодавчих актів після першого, другого та наступних читань; візуванні законопроєктів, що подаються на розгляд Верховної Ради України у другому та наступних читаннях; надання наукової та правової допомоги комітетам і комісіям Верховної Ради України в підготовці законопроєктів, консультуванні народних депутатів України з цих питань; здійсненні підготовки довідкових та науково-аналітичних матеріалів з питань, що розглядаються Верховною Радою України.
(2) Надати інформацію щодо кількості осіб що працює на даний час в Головному Науково-експертному управлінні та Головному юридичному управлінні Апарату Верховної Ради України, зазначивши скільки з них мають вищу юридичну освіту та наукові звання.
(3) Надати скан-копії Положення про Головне Науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України та Положення про Головне юридичне управління Апарату Верховної Ради України.
З повагою,
Володимир БОГАТИР