Щодо управління активами стягнутими в дохід держави

Володимир БОГАТИР

Доброго дня!

Користуючись нагодою, висловлюю Вам свою глибоку повагу та звертаюсь до Вас з приводу наступного.

Фонд державного майна України — є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об'єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об'єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.

Фонд державного майна України (далі – Фонд) є також уповноваженим органом з управління націоналізованими активами та здійснює управління активами в порядку, передбаченому чинним законодавством та Порядком управління активами, щодо яких ухвалено судове рішення про застосування санкції, передбаченої пунктом 1-1 частини першої статті 4 Закону України “Про санкції”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2023 р. № 1233.

Відповідно до частини 3 статті 5-1 Закону України «Про санкції», судове рішення про застосування санкції у виді стягнення в дохід держави активів, що належать фізичній або юридичній особі, а також активів, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними, в день набрання ним законної сили надсилається Фонду державного майна України для здійснення повноважень у сфері управління активами, щодо яких ухвалено судове рішення про застосування такої санкції, а також до апарату Ради національної безпеки і оборони України, Кабінету Міністрів України.

Фонд здійснює повноваження у сфері управління (у тому числі шляхом реалізації) активами, щодо яких ухвалено судове рішення про застосування такої санкції, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Питання діяльності Фонду під час реалізації повноважень з управління активами стягнутими в дохід держави у порядку Закону України «Про санкції» — є предметом широкої суспільної дискусії та численних публікацій в засобах масової інформації, що свідчить про високий суспільний інтерес і викликало нагальну необхідність звернутись з цим запитом.

Рішенням Вищого антикорупційного суду від 15.05.2024 у справі №991/11220/23 залишеного без змін Постановою Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду від 27.06.2024 задоволено позовну заяву Міністерства юстиції України до Акціонерного товариства «Ільюшин Фінанс Ко.» та застосовано до Акціонерного товариства «Ільюшин Фінанс Ко.» санкцію, передбачену пунктом 1-1 частини першої статті 4 Закону України «Про санкції» у виді стягнення у дохід держави активів:

• повітряне судно (літак) АН-148-100Е Заводський (серійний) номер: № 27015041011, державний реєстраційний знак (бортовий номер) UR-CTC;
• повітряне судно (літак) АН-148-100Е Заводський (серійний) номер: № 27015042014, державний реєстраційний знак (бортовий номер) UR-CTF.
Як вбачається з інформації, розміщеної на сайті Фонду в розділі «Націоналізовані активи Фонду» зазначені вище активи прийнято в управління Фонду.

✯ ✯ ✯

Відповідно, до статті 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої та проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року та статті 10 Конвенції з прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожна людина має право безперешкодно шукати, одержувати й поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами та незалежно від державних кордонів.

Керуючись правом на доступ до офіційних документів визначеним Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів (Конвенція Тромсе), ратифікованої Законом України № 631-IX від 20.05.2020 року, яка надає право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів. Під поняттям «офіційні документи» розуміється будь-яка інформація, записана в будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Згідно зі статтею 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

На підставі статті 34 Конституції України та статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Згідно зі статтею 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію, при цьому відповідно до статті 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Звертаю увагу на те, що згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов’язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. А згідно з частиною 7 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.

✯ ✯ ✯

На підставі наведеного та керуючись статтями 19, 34, 40, 68 Конституції України, статей 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України «Про інформацію», статтями 1, 3, 4, 5, 6, 13, 19, 20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —

ПРОШУ:

(1) Надати скан-копію документу на підставі якого Фонд прийняв в управління активи, стягнуті в дохід держави, а саме:

• повітряне судно (літак) АН-148-100Е Заводський (серійний) номер: № 27015041011, державний реєстраційний знак (бортовий номер) UR-CTC;
• повітряне судно (літак) АН-148-100Е Заводський (серійний) номер: № 27015042014, державний реєстраційний знак (бортовий номер) UR-CTF.

(2) Надати інформацію про дату надходження на адресу Фонду Рішення Вищого антикорупційного суду від 15.05.2024 у справі №991/11220/23 залишеного без змін Постановою Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду від 27.06.2024, а також надати скан-копії відповідних документів що її підтверджують.

(3) Надати інформацію чи прийнято Фондом рішення про визначення способу управління активами, зазначеними у пункту (1) цього запиту.

(4) В разі якщо Фондом прийнято рішення про визначення способу управління активами, стягнутими в дохід держави, зазначеними у пункті (1) цього запиту, прошу надати скан-копію відповідного рішення Фонду.

(5) Надати інформацію та скан-копії документів про здійснені Фондом заходи щодо активів, зазначених у пункті (1) цього запиту, зокрема:

• проведення у встановленому законом порядку державної реєстрації активів;
• внесення у відповідні реєстри інформації про реєстрацію прав держави в особі Фонду на активи, зокрема права власності, та інших відомостей;
• опису активів;
• забезпечення збереження активів;
• інвентаризацію та складання акту інвентаризації активів;
• оцінку активів.

З повагою,

Володимир БОГАТИР

Дмитро Володимирович ВАСИЛЮК, Фонд державного майна України

3 Attachments