Щодо звіту та результів аудиту Рахункової палати України та ідентифікованих ризиків і можливих наслідків при формуванні суддівського корпусу, в зв’язку з порушенням використання ВРП бюджетних коштів.
Доброго дня!
Згідно з офіційним повідомленням розміщеним офіційному сайті Рахункової палати України за результатами аудиту ефективності використання Вищою радою правосуддя бюджетних коштів на формування суддівського корпусу та контроль за його діяльністю було ідентифіковано ризики та їх можливі наслідки при формуванні суддівського корпусу. Також було поширено інформацію, що відповідний звіт розглянуто і затверджено на засіданні Рахункової палати (відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Олександр Яременко).
Згідно вказаного повідомлення Рахункової палати України вказано, що серед іншого аудитом було встановлено, що Вища рада правосуддя забезпечена комп'ютерною технікою на 97 відсотків. Водночас майже половина техніки (46,6 %) отримана за проектом USAID «Нове правосуддя» на безоплатній тимчасовій основі, що створює ризики невиконання завдань установи в разі розірвання договору.
Наведене прямо протирічить вимогам статті 54 Закону України «Про запобігання корупції», якою встановлена заборона на одержання пільг, послуг і майна органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Зокрема, державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно грошові кошти або інше майно, нематеріальні активи, майнові переваги, пільги чи послуги, крім випадків, передбачених законами або чинними міжнародними договорами, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України. А незаконне одержання від фізичних, юридичних осіб безоплатно грошових коштів або іншого майна, нематеріальних активів, майнових переваг, пільг чи послуг за наявності підстав тягне за собою відповідальність відповідних посадових осіб державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Крім наведеного, в офіційному повідомлені йдеться про такі порушення:
⁃ ризики незабезпечення Вищою радою правосуддя дисциплінарного провадження щодо судді через відсутність нормативно визначених термінів і черговості розгляду дисциплінарних скарг, що призводить до соціальної напруги в суспільстві;
⁃ ризики, що частина скарг не буде розглянута (їх повернуть скаржнику у зв'язку із закінченням строку притягнення до дисциплінарної відповідальності суддів), внаслідок відсутності нормативно визначених вимог щодо дотримання черговості розгляду дисциплінарних скарг (залежно від часу їх надходження), а також зважаючи на те, що після передачі дисциплінарних скарг від Вищої кваліфікаційної комісії суддів України до Вищої ради правосуддя пройшло більше двох років;
⁃ ризики неякісного, несвоєчасного виконання службових обов'язків і поставлених завдань, внаслідок того, що виділені протягом 2017 – 2018 років бюджетні асигнування (486 520,4 тис. грн) фінансово забезпечили виконання Вищою радою правосуддя повноважень щодо формування суддівського корпусу та контролю за його діяльністю. Також Вища рада правосуддя не використала виділених у 2017 році бюджетних коштів для придбання додаткового приміщення, хоча потреба в додаткових площах – щонайменше 3 500 м2. У результаті не вистачає приміщень для облаштування робочих місць, штат ВРП укомплектовано лише на 78,7%;
⁃ тривалий розгляд дисциплінарних скарг (на кінець 2018 року накопичено 10 238 скарг) – це наслідок неукомплектованості штатних посад інспекторів, не створення для них належних умов праці;
⁃ незабезпечення придбання додаткового приміщення і необґрунтованість планування потреби в бюджетних коштах, управління ними здійснювалось неефективно, до держбюджету у 2017 році повернуто 157 137,3 тис. гривень;
Також в повідомленні зазначено, що про результати аудиту ефективності використання Вищою радою правосуддя бюджетних коштів на формування суддівського корпусу та контроль за його діяльністю Рахункова палата України поінформувала Верховну Раду України та Кабінет Міністрів України. ВРП надіслано рішення Рахункової палати України та звіт з рекомендаціями щодо усунення виявлених недоліків і порушень.
Крім того в засобах масової інформації про відставку Заступника Глави Адміністрації Президента України Філатова Олексія Валерійовича у зв'язку з тим, що він не впорався з поставленими завданнями та знаходженням закордоном в зв'язку з кримінальним переслідуванням та повідомленням підозри в причетності до злочинів бізнесмена Сергія Курченка, зокрема на сайті Українські Новини. Саме Заступник Глави Адміністрації Президента України Філатов Олексій Валерійович був відповідальним за проведенння судової реформи.
Проведення судової реформи має високий суспільний інтерес, особливо на тлі інформації про відставку Заступника Глави Адміністрації Президента України Філатова Олексія Валерійовича та відсутності юридичної освіти у особи яка займає посаду Генерального прокурора України, що кожне окремо і в сукупності є предметом широкої суспільної дискусії, яка була приводом для чисельних публікацій в засобах масової інформації.
Також слід зазначити, що своїм Листом від 08 квітня 2016 року директор Бюро з правоохоронної діяльності та міжнародної боротьби з незаконним обігом наркотиків Посольства Сполучених Штатів Америки в Україні Крістофер Сміт, зазначає що будь-яке пряме фінансування державних органів України Сполученими Штатами Америки не здійснюється
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Згідно статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
На підставі наведеного та керуючись статтями 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —
ПРОШУ:
(1) Надати інформацію про всі виявлені порушення за результатами аудиту ефективності використання Вищою радою правосуддя бюджетних коштів на формування суддівського корпусу та контроль за його діяльністю було ідентифіковано ризики та їх можливі наслідки при формуванні суддівського корпусу.
(2) Надати скан-копію рішення Рахункової палати України та звіту з рекомендаціями щодо усунення виявлених недоліків і порушень.
(3) Надати інформацію чи зверталась Рахункова палата України за результатами аудиту ефективності використання Вищою радою правосуддя бюджетних коштів до правоохоронних органів в зв’язку з наявністю ознак чисельних кримінально караних дій шляхом розтрати майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем та отримання майна від іноземних організацій на шкоду суверенітетові та з метою порушення порядку, встановленого Конституцією України, що створює загрозу національній безпеці України, тощо.
ДОДАТКИ:
Посилання на офіційне повідомлення розміщене офіційному сайті Рахункової палати України під заголовком «Рахункова палата ідентифікувала ризики та їх можливі наслідки при формуванні суддівського корпусу»: http://www.ac-rada.gov.ua/control/main/u...
Посилання на сайт видання Українські Новини з заголовком «Порошенко звільнив заступника голови Адміністрації Філатова, - джерело»: https://ukranews.com/ua/news/624835-poro...
Посилання на Лист директора Бюро з правоохоронної діяльності та міжнародної боротьби з незаконним обігом наркотиків Посольства Сполучених Штатів Америки в Україні Крістофера Сміта від 08 квітня 2016 року: http://antac.org.ua/publications/tspk-ne...
З повагою,
Володимир БОГАТИР