Відрахування здобувача вищої освіти з аспірантури

Доброго дня!

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):
Частина 1 статті 46 Закону України «Про вищу освіту» визначає, що підставами для відрахування здобувача вищої освіти є невиконання індивідуального навчального плану.
Абзацом третім пункту 15 Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №261 від 23 березня 2016 р.(далі – Постанова КМУ № 261) визначено, що аспіранти зобов’язані виконувати індивідуальний план наукової роботи та систематично звітувати про хід його виконання на засіданні кафедри, відділу, лабораторії чи іншого підрозділу закладу вищої освіти (наукової установи), який уповноважений для цього його вченою радою;
Абзац другий пункту 24 Постанови КМУ № 261, визначає: науковий керівник аспіранта (ад’юнкта) здійснює наукове керівництво роботою над дисертацією, надає консультації щодо змісту і методології наукових досліджень аспіранта (ад’юнкта), контролює виконання індивідуального плану наукової роботи та індивідуального навчального плану аспіранта (ад’юнкта) і відповідає перед вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи) за належне та своєчасне виконання обов’язків наукового керівника.
Пункт 10 Постанови КМУ № 261, визначає, що аспіранти проводять наукові дослідження згідно з індивідуальним планом наукової роботи. Індивідуальний план наукової роботи є обов’язковим до виконання здобувачем відповідного ступеня і використовується для оцінювання успішності запланованої наукової роботи. Невиконання індивідуального плану наукової роботи або порушення строків виконання індивідуального плану наукової роботи без поважних причин, передбачених законодавством, може бути підставою для ухвалення вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи) рішення про відрахування аспіранта (ад’юнкта) або докторанта.
Із цього вбачається, що навчання в аспірантурі складається із двох складових: індивідуального навчального плану та індивідуального плану наукової роботи та зазначене питання розглядається вченою радою.
Частина 5 статті 46 Закону України «Про вищу освіту» визначає, що порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, а також порядок надання їм академічної відпустки визначаються положенням, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Положенням про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, а також надання їм академічної відпустки, затвердженим Наказом МОН № 54 від 18.01.2018 було визначено вичерпний перелік обставин, що вважаються невиконанням індивідуального навчального плану із дотриманням сукупності визначених вимог. Тобто, було визначено процедуру відрахування аспіранта за невиконання індивідуального навчального плану.
Однак наказ МОН № 54 від 18.01.2018 було скасовано наказом МОН від 07.03.2018 року №287.
Відповідно до ст. 34 Закону України «Про вищу освіту» діяльність закладу вищої освіти провадиться на принципах автономії та самоврядування. Керівник закладу вищої освіти організовує діяльність закладу вищої освіти, забезпечує організацію та здійснення контролю за виконанням навчальних планів і програм навчальних дисциплін. Вчена рада закладу вищої освіти визначає систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, затверджує положення про організацію освітнього процесу та ухвалює відповідні рішення відповідно до законодавства.
Відповідно до ст. 36 Закону України «Про вищу освіту» Вчена рада закладу вищої освіти визначає систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, затверджує положення про організацію освітнього процесу та ухвалює відповідні рішення відповідно до законодавства.
Крім того, відповідно до Методичних рекомендацій для експертів Національного агентства щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми, затверджених рішенням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти протокол від 29 серпня 2019 р. № 9 визначено:
Підкритерій 4.2 стосується інформування здобувачів вищої освіти про освітній процес. Підкритерій підкреслює, що надавана здобувачам інформація має бути доступною, зрозумілою і вчасною. Під час акредитаційної експертизи має бути з’ясовано, чи дійсно здобувачі освіти забезпечені такою інформацією, чи інформація, що їм надається, відповідає дійсності і т. ін
Критерій 5 – контрольні заходи, оцінювання здобувачів вищої освіти та академічна доброчесність. Використання невалідних методів контролю, а так само недостатня чіткість і зрозумілість критеріїв оцінювання є недоліком у контексті відповідності Критерію 5. У контексті процедур оскарження здобувачі освіти мають мати реальну, а не ілюзорну, можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури контрольних заходів, і очікувати, що воно буде розглянуто згідно із наперед визначеними процедурами. Ситуація, коли оскарження результатів контрольних заходів відбувається суто ad hoc, загалом є неприпустимою. Такі самі міркування стосуються правил повторного проходження контрольних заходів.
З метою з’ясування обставин щодо дотримання вимог процедури відрахування аспіранта з вищого навчального закладу (який навчався без відриву від виробництва за власні кошти, рік вступу 2017, індивідуальний навчальний план відсутній) прошу надати роз’яснення:

1. Чи обов’язковим є висвітлення на офіційному сайті університету освітньо-професійної програми докторів філософії «281 Публічне управління та адміністрування ?
2. Чи обов’язковим є у вищому навчальному закладі затвердження «Положення про порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти»? Чи Положення про організацію освітнього процесу здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії? Чи має він бути висвітлений на офіційному сайті університету?
3. Чи обов’язковим є розгляд питання про доцільність відрахування аспіранта з вищого навчального закладу на засіданні кафедри, вченої ради? В яких випадках?
4. Чи можливо відрахувати аспіранта за невиконання індивідуального навчального плану без повідомлення аспіранта, без з’ясування обставин, без можливості перездачі заліків, без повідомлення та погодження наукового керівника, без подання декану, без рішення вченої ради, без дозволу проректора? Якщо навчання було оплачено на рік вперед (за два семестри).
5. Чи має у Положенні про відділ аспірантури та докторантури ВНЗ визначено процедуру погодження документів щодо відрахування аспіранта з університету?
6. Чи достатньо однієї доповідної записки завідувача аспірантури про доцільність відрахування з аспірантури для видачі наказу ректора про відрахування з аспірантури (без погодження науково керівника, кафедри, вченої ради, проректора)?
7. Яким чином та протягом якого часу аспірант має бути ознайомлений з наказом про відрахування з аспірантури за невиконання індивідуального навчального плану?

Також прошу надати роз’яснення щодо процедури відрахування аспіранта з аспірантури за невиконання індивідуального навчального плану (рік вступу 2017) ? Які документи повинні бути долучені да наказу про відрахування аспіранта з аспірантури (навчання відбувалось за власні кошти без відриву від виробництва)?

Дуже чекаю на Вашу відповідь, це є, наразі, вкрай важливо для мене та наукових установ.

З повагою,

Руслана

Dak, Міністерство освіти і науки України

1 Attachment

Доброго дня!

Щиро дякую Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації МОН України, зокрема, Світлані Криштоф та Олені Воронюк, за оперативну відповідь та зрозумілі роз’яснення. Більше того, я вже майже рік звертаюсь до усіх органів влади шукаючи справедливості, щоб довести порушення процедури мого відрахування з університету, однак результату не було. Суть справи в тому, що на підставі однієї доповідної записки завідувача аспірантури, де зазначено що вона втратила зв'язок з аспірантом, без з’ясування обставин, без подання наукового керівника, без розгляду питання на кафедрі, без розгляду питання на вченій раді, залишивши усі мої письмові та усні прохання без розгляду, було прийнято наказ про моє відрахування з аспірантури. Тобто порушено усі вимоги процедури відрахування аспіранта. Це штучно створена ситуація. Крім того, звертає увагу той факт, що усі перелічені документи, які мають бути розміщені на офіційному сайті університету, станом на сьогодні - відсутні.
Я дуже задоволена наданою професійною відповіддю та її оперативністю!

Щире людське Вам дякую!!!

З повагою,

Руслана