Запоріжжя стало прихистком для людей, які вимушені були покинути домівки. Через місто пройшло близько 200 тисяч евакуйованих людей, які рятувалися від окупації, обстрілів і втратили своє житло. З бюджету міста та області виділялися гроші на облаштування місць для переселенців та евакуйованих.
Впродовж 2022 року місцева влада зробила замовлень на понад 9,5 мільйона гривень. Додатково з обласного бюджету тільки за останній час виділили понад 26 мільйонів гривень. Журналісти «Запорізького центру розслідувань» дослідили ці закупівлі, побували в місцях, які обладнали для переселенців і виявили низку порушень.
Цифри
У Запоріжжі зараз живе близько 132 тисяч офіційно зареєстрованих переселенців, з них майже третина – діти. Загалом місто стало тимчасовим прихистком для 200 тисяч людей під час евакуації з Запорізької, Донецької та Херсонської областей.
Незадовго до закінчення 2022 року Запорізька влада витратила 9,5 мільйонів гривень на товари і послуги для внутрішньо переміщених і евакуйованих осіб. Гроші пішли на облаштування тимчасових місць, які переважно базуються у приміщеннях закладів освіти, а тому замовниками є Департамент освіти та підпорядковані йому районні відділи.
У досліджений період не робив замовлень лише Територіальний відділ освіти Хортицького району. А найменше замовив відділ Вознесенівського району, витративши трохи більше за 100 тисяч гривень.
Облаштування приміщень, пилососи, пральні машини: що замовляли для ВПО
Замовники переважно опікувались облаштуванням тимчасового житла для переселенців та закупівлею техніки. Зокрема у договорі прописані наступні роботи: ремонт щитків освітлення, проклали труби водопроводу, встановили змішувачі для умивальників та душів, ізолювати проводи тощо.
Окрім ремонтів купляли й техніку. Наприклад, відділ освіти Дніпровського району замовив пилосос Philips. За 95 тисяч гривень виконавець мав поставити 13 пилососів, тобто один обійшовся в 7 320 гривень. На сьогодні, це на 30% дорожче, ніж пропонують продавці побутової техніки.
Точної інформації про те, куди саме поставили пилососи, немає. Замовник інформацію про те, де розміщена техніка, у відповідь на інформаційний запит не надав. Лише загально – «вони знаходяться у закладах освіти одного з районів міста».
Аналогічно, не надали адреси поставки пральних машин. Так, цей же замовник закупив 4 машини Indesit за 79 тисяч гривень, тобто по 19 870 гривень кожна. Станом на серпень – це на майже 30% дорожче, ніж у магазині.
Як і у попередньому випадку ціну розрахували за тією ж методикою.
Адвокат ГО «Платформа прав людини» Євген Воробйов каже, що замовник може не публікувати договір на «Прозорро», при цьому інформація про те, де можна скористатися технікою, має бути доступною для громадян.
«Договір можуть не публікувати та не вказувати адреси. Натомість можна договір отримати на запит про надання публічної інформації в порядку ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Відповідно закону місцеві адміністрації та ОМС зобов’язані в межах своїх компетенцій надавати допомогу переселенцям та інформацію про допомогу», - каже Євген Воробйов.
Відсутність документів – порушення в тендерах
Разом з тим, вже у 2023 році найбільші закупки на облаштування місць замовляла Широківська сільрада, для сіл Запорізького району. Тому, як замовлення ще не виконані, то подивитися наявність місць не вийде. Проте журналісти дослідили закупівлі і виявили деякі порушення. Зокрема, сільрада замовила ремонт та придбання матеріалів для облаштування місць тимчасового перебування ВПО у приміщеннях адміністративної будівлі у селі Володимирівське. Замовник уклав прямий договір з «Будівельною компанією «Моноліт-Сервіс» за 1,5 мільйона гривень. При цьому виконавець не надав всі необхідні документи, а замовник не пояснив потреби в укладанні прямого договору, тобто без використання системи «Прозорро».
Євген Воробйов звернув увагу на порушення з боку учасника та замовника: «Оскільки майже всі реєстри зараз закриті в цілях безпеки, то переможець повинен був отримати та завантажити до системи Прозорро: по-перше, витяг про відсутність особи в реєстрі осіб, які вчинили корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією; по-друге, витяг з МВС про відсутність судимості. Оскільки згаданих документів в системі Прозоро немає, то Замовник мав би відхилити тендерну пропозицію переможця».
Також є інші замовлення Широківської сільради. Наприклад, закупівля на ремонт для обладнання місць для ВПО у селі Миколай-Поле за понад 3 мільйони гривень. Або, облаштування таких місць у селі Лукашеве за 1,2 мільйона гривень. Обидві закупівлі були проведені без використання системи, тобто за прямим договором. У такому випадку корупційні ризики зростають, адже зникає конкуренція. До того ж коли пропозиція лише одна, то виконавець може мінімально знижувати ціну або не знижувати загалом.
Водночас, згідно з законом, замовник може здійснювати закупівлю без застосування електронної системи. Зокрема, якщо замовник не може дотриматися для проведення закупівлі. Простіше кажучи, товари або послуги потрібні терміново.
Журналісти спробували звʼязатися з замовником, щоб запитати про порушення у закупівлі, проте відповіді їм не надали. Зокрема й на інформаційний запит.
«Доступ до правди»