Щодо технічної можливості участі іноземних громадян в судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів
Доброго дня!
Користуючись нагодою, висловлюю Вам свою глибоку повагу та звертаюсь до Вас з приводу наступного.
Державна судова адміністрація України — є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади, вивчає практику організації діяльності судів, розробляє і вносить у встановленому порядку пропозиції щодо її вдосконалення та забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Інформація щодо доступу іноземців до правосуддя — є предметом широкої суспільної дискусії та стала темою численних публікацій в засобах масової інформації, що викликало нагальну необхідність звернутись з цим запитом.
Законодавством встановлено право учасників справ брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за умови наявності у суді відповідної технічної можливості.
Відповідно до вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) — ідентифікація та підключення до ЄСІТС відбувається за допомогою підсистем «Електронний кабінет», «Електронний суд» та підсистеми відеоконференцзв'язку, авторизація в якій відбувається за допомогою кваліфікованого цифрового підпису.
Разом з тим іноземні громадяни не мають особистих ключів для накладення цифрового підпису, що унеможливлює для них прийняття участі в судових засіданнях онлайн в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою підсистеми відеоконференцзв'язку під час дії воєнного стану та перебування за кордоном. Наведена ситуація призводить до дискримінації іноземців з огляду на норми та практику застосування Європейської Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
З 24.02.2022 року Указом Президента України № 64/2022 по всій території України введено воєнний стан, який було продовжено та триває на даний час, що вказує на наявність триваючих обставин, які зумовлюють загрозу життю, здоровʼю та безпеці учасників судового процесу.
Стаття 29 Конституції України визначає, що іноземці користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов'язки, як і громадяни України.
Правовий статус іноземців передбачає їх право на звернення до суду, а в судочинстві іноземці як учасники процесу користуються такими ж процесуальними правами, що й громадяни України.
У зв’язку з цим набула поширення практика участі іноземних громадян в судових засіданнях за допомогою програми відеоконференцзвʼязку ZOOM та інших аналогічних програм.
✯ ✯ ✯
Відповідно, до статті 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої та проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року та статті 10 Конвенції з прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожна людина має право безперешкодно шукати, одержувати й поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами та незалежно від державних кордонів.
Керуючись правом на доступ до офіційних документів визначеним Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів (Конвенція Тромсе), ратифікованої Законом України № 631-IX від 20.05.2020 року, яка надає право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ, за вимогою, до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів. Під поняттям «офіційні документи» розуміється будь-яка інформація, записана в будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Згідно зі статтею 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
На підставі статті 34 Конституції України та статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію, при цьому відповідно до статті 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Звертаю увагу на те, що згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов’язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. А згідно з частиною 7 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
✯ ✯ ✯
На підставі наведеного та керуючись статтями 19, 34, 40, 68 Конституції України, статей 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України «Про інформацію», статтями 1, 3, 4, 5, 6, 13, 19, 20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —
ПРОШУ:
(1) Надати інформацію чи передбачена технічна можливість участі іноземних громадян в судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів та яким чином вона реалізована.
(2) Надати інформацію чи передбачена технічна можливість участі в судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів для осіб, які не мають особистих ключів для накладення цифрового підпису.
(3) Надати інформацію щодо наявності у Верховного Суду технічної можливості проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою програми «ZOOM».
З повагою,
Володимир БОГАТИР
!
, .
---------------------------------------------------------------------------------
,
³
207-35-60
[ Повідомлення сайту: вищенаведений текст неправильний закодований, тож невідомі символи було вилучено.]
!
, .
---------------------------------------------------------------------------------
,
³
207-35-60
[ Повідомлення сайту: вищенаведений текст неправильний закодований, тож невідомі символи було вилучено.]
[1]1701089548566
. , 8,
. , 01043,
e-mail: [email address]
[2]https://supreme.court.gov.ua
-
+38(044)207-35-46
. ( ), . - , , , .
References
Visible links
2. file:///C:/ThunderbirdPortable%20(52.8.0_ukr)/%D0%A1%D0%B0%D0%B9%D1%82:%20https:/supreme.court.gov.ua
[ Повідомлення сайту: вищенаведений текст неправильний закодований, тож невідомі символи було вилучено.]